چگونه یک رزومه خوب تهیه کنیم و رزومه کاری خود را در کمترین زمان ممکن بروزرسانی کنید

چگونه یک رزومه خوب تهیه کنیم و رزومه کاری خود را در کمترین زمان ممکن بروزرسانی کنید


اگر تابحال رزومه کاری نوشته باشید، بدون شک می دانید که چه اهمیتی در فرآیند استخدام دارد. تمام خصوصیات، توانایی ها، علایق و تجربیات خود را در یک یا چند برگ کاغذ خلاصه می کنید. معمولاً رزومه کاری باید تا جای ممکن خلاصه و مرتب نوشته شود. اگر رزومه خود را چند سال پیش نوشته اید و اکنون شرکت ها با دیدن آن علاقه ای به مصاحبه با شما ندارند بهتر است به فکر باشید. می توانید رزومه کاری خود را در کمتر از ۱۰ دقیقه بروزرسانی کنید. 


پروفایل لینکداین

امروزه همه چیز بر پایه فضای مجازی می چرخد. شبکه های اجتماعی تأثیر بسزایی در خصوصیات اخلاقی و کاری افراد دارند. شبکه اجتماعی لینکداین (LinkedIn) مخصوص افرادی است که به دنبال کار و مهم تر از آن روابط کاری می گردند. در صورتی که در این شبکه اجتماعی عضو نیستید، پیشنهاد می کنیم در اولین فرصت ممکن پروفایل خود را ایجاد کنید.

توسط صفحه لینکداین، به راحتی می توان به سوابق کاری، اطلاعات شخصی و مهارت های افراد پی برد. بهتر است آدرس صفحه لینکداین را در بالاترین بخش رزومه و کنار آدرس ایمیل خود درج کنید. آدرس این صفحه را به صورت (linkedin.com/in/—) نوشته شود. به جای خط تیره آدرس مخصوص به خود را جای گذاری کنید.

فونت مناسب و رنگ خوانا

سعی کنید از فونت های رسمی و رایج استفاده کنید. فونت های شکسته و نستعلیق به هیچ عنوان مناسب نوشتن رزومه نیستند. مهمترین بخش رزومه اسم و فامیل شماست. اسم شما در بالاترین بخش رزومه نوشته می شود. معمولاً آن را با فونت بزرگ و توپر می نویسند. اگر پس زمینه رزومه دارای یک رنگ خاص است سعی کنید رنگ نوشته ها خوانا باشد. ممکن است رزومه کاری در برنامه مایکروسافت ورد (یا فوتوشاپ) ظاهر مناسبی داشته باشد. هنگامی که آن را چاپ می کنید قضیه متفاوت است.

سِمَت مورد علاقه ممنوع!

«مدیریت و موقعیت های اجرایی جزو سمت های مورد علاقه من به حساب می آیند». به عنوان مثال این جمله ای است که برخی افراد در بالای رزومه خود می نویسند. معمولاً سمت مورد علاقه را بالای رزومه کاری و پس از مشخصات فردی قید می کنند. این بخش می تواند هدف شما از نوشتن و فرستادن رزومه کاری باشد. سمت و شغل مورد علاقه شما را در یک یا دو جمله کوتاه تشریح کند.

پیشنهاد می کنیم این بخش را از رزومه کاری خود حذف کنید. بیشتر مدیرهای بخش استخدام میانه خوبی با این قسمت ندارند. آنها فکر می کنند که شما برای آنها تعیین تکلیف می کنید. البته ممکن است برخی از شرکت ها از شما تقاضای نوشتن این بخش را داشته باشند. در حالت پیش فرض بهتر است این قسمت را از رزومه کاری حذف کنید.

آخرین موقعیت شغلی

مهم نیست دلیل جدایی شما از شغل قبلی چیست. حتماً تمامی شغل هایی که تاکنون داشته اید را در رزومه کاری خود درج کنید. لازم نیست حتماً دلیل ترک آن شغل را با جزئیات بنویسید. اصولاً رزومه باید خلاصه و خوانا نوشته شود. عدم ذکر یک موقعیت شغلی ممکن است تأثیر بسیار بدتری از نوشتن آن داشته باشد. حتی اگر شغل سابق خود را دوست نداشتید باز هم آن را یادداشت کنید.

حذف بخش های غیرضروری

اگر ۱۰ سال از دریافت مدرک دیپلم شما می گذرد و اکنون کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارید دلیلی برای درج معدل دیپلم وجود ندارد. بخش های غیرضروری در رزومه باعث سردرگمی می شود. بهتر است به جای آن تجربیات جدید خود را جایگزین کنید. اگر تجربه خاصی دارید که به شرکت موردنظر ارتباط دارد حتماً آن را در رزومه کاری خود یادداشت کنید.

اصطلاحات قلمبه سلمبه!

مطمئن باشید کسی که برای او رزومه کاری می نویسید تعداد زیادی رزومه خوانده است. واژه هایی مانند «متخصص در امر»، «دارای تجربه در زمینه» و نظایر آنها را زیاد استفاده نکنید. سعی نکنید خود را بزرگتر از آنچه که هستید نشان دهید. به جای پر کردن رزومه خود با این کلمات سرراست و دقیق تجربیات و سوابق کاری خود را یادداشت کنید.

تأثیر رنگ

اگر رزومه کاری شما قبلاً سیاه و سفید بود، بهتر است مقداری رنگ به آن اضافه کنید. البته رنگ به معنای تغییر رنگ فونت ها و هایلایت کردن متون نیست. می توانید سرتیتر بخش های مختلف رزومه خود را با یک رنگ ملایم و متفاوت بنویسید. یک عکس رنگی جدید خود را به رزومه اضافه کنید. سعی کنید رزومه کاری شما اندکی از دیگران متفاوت باشد. اهمیت دادن به نوشتن رزومه باعث می شود شما را یک فرد جدی قلمداد کنند.

چاپ و جلد مناسب

ممکن است یک رزومه کاری فوق العاده داشته باشید اما چاپگر شما مناسب نباشد. معمولاً بیشتر افراد برای چاپ به بیرون مراجعه می کنند. محلی را برای چاپ رزومه خود انتخاب کنید که کیفیت چاپ مناسبی داشته باشد. کسی علاقه ای به خواندن رزومه سیاه شده یا کم رنگ شما ندارد.

مهم تر اینکه رزومه خود را در یک جلد مناسب و با کیفیت بگذارید. تحویل رزومه در میان یک پوشه قدیمی و عادی ایده مناسبی نیست. اندکی هزینه اضافی ارزش استخدام را خواهد داشت.

امیدواریم در به دست آوردن شغل مورد نظرتان موفق باشید.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.