آفتاب سوختگی و ۷ راه برای بهبود پوست

آفتاب سوختگی و ۷ راه برای بهبود پوست

آفتاب سوختگی در تابستان از هر فصل دیگری راحت تر رخ می دهد. کمی غفلت باعث سوختن پوستتان می‌شود و باید به فکر بهبهود آفتاب سوختگی های پوست بدنتان باشید.

از پوستتان در برابر آفتاب به اندازه کافی محافظت نکرده اید و پوستتان سوخته است. این درس دردناک، به شما خواهد آموخت که در آینده، به خوبی از پوستتان محافطت کنید. اما در حال حاضر، رعایت ۷ توصیه متخصصین پوست به شما کمک می‌کند تا پوستتان را که بیش از حد در معرض تابش آفتاب بوده است، از سوزش و درد نجات دهید. طبق معمول بهترین توصیه پیش گیری است پس ضد آفتاب ها را فراموش نکنید.

www.persianpishraneh.com

به هنگام آفتاب سوختگی توصیه های زیر را رعایت کنید

۱- لباس راحت بپوشید

دکتر «شرن ادریس»، متخصص پوست و عضو انجمن متخصصین پوست، می‌گوید: «ساعات اولیه پس از وقوع آفتاب سوختگی، پوست شما نیاز به تنفس دارد. بدن شما با افزایش میزان گردش خون در نواحی آسیب دیده در پی پاسخ به سوختگیهای ایجاد شده است تا بهبود آنها را سریعتر کند. در نتیجه اکیدا از پوشیدن لباسهای تنگ خودداری کنید.»

به منظور جلوگیری از التهاب بیشتر، که ممکن است موجب بروز تورم و تاول شود، بهترین کار این است که لباس گشاد و خنک بپوشید.

۲- قرص خوردن

دکتر ادریس توصیه می‌کند برای کاهش تورم و قرمزی پوست، از قرصهای ضد التهاب نظیر ایبوبروفن یا آسپریناستفاده کنید. داروها همچنین از بروز حس سوزش شدید هم جلوگیری می‌کنند. خانم ادریس می‌گوید: «در فازهای اولیه آفتاب سوختگی، پوست شما ملتهب است و افزایش گردش خون در نواحی آسیب دیده نیز باعث افزایش التهاب در این نواحی می‌شود.»

۳- آرامش برای بدن

شاید بدیهی به نظر برسد، اما برای پایین آوردن دمای بدنتان باید از روشهایی استفاده کنید که خنک تر شوید و بهترین راه، حمام یا دوش آب سرد است. پیشنهاد می‌شود از لوسیونها یا نرم کننده های ملایم استفاده کنید تا هم دمای بدن را پایین آورده و هم پوستتان را نرم کنید.

بعد از بیرون آمدن از حمام، بدنتان را با با ملایمت بسیار خشک کنید تا از ایجاد ترک یا ترکیدن تاولهایتان جلوگیری کرده و اجازه دهید پوستتان رطوبت طبیعی خود را حفظ کند. چرا که خشکی پوست یکی از شایعترین مشکلات پس از آفتاب سوختگی است.

۴- به تاول ها دست نزنید

دکتر ادریس می‌گوید: «ممکن است وسوسه شوید با تاولها ور رفته و آنها را بترکانید. اما اکیدا این کار را نکنید. تاولها زمانی روی پوست ظاهر می‌شوند که لایه پایین تر پوست که آن را با عنوان «درم» می‌شناسیم، از لایه های سطحی پوست جدا می‌شود. این امر، باعث ایجاد دانه هایی آبدار شده که حاوی فاکتور رشد و در عین حال التیام است. با ترکاندن این تاولها، سد مقاومت و محافظت طبیعی بدنتان در برابر آلودگی ها را شکسته و پوست آسیب دیده تان را در برابر آلودگی و مواد حساسیت زا قرار می‌دهید.»
به جای این کار، یک لیف نرم را در مخلوط شیر و یخ فرو برده و بعد به مدت ۵ دقیقه روی پوستتان قرار دهید.ابدا آن را روی پوستتان نمالید. شیر، تورم و التهاب را فرونشانده و یخ باعث پایین آمدن دمای بدن و تنظیم فشار خون در رگهای سطح پوست می‌شود. در نتیجه قرمزی و تورم پوستتان کاهش خواهد یافت.

۵- پوستتان را تسکین دهید

سوزش پوستتان را با آغشته کردن آن به کرم آلوئه ورا یا لوسیون سویا تسکین دهید. پوستی که در اثر آفتاب سوخته است، بسیار خشک و شکننده است، بنابراین سعی کنید آن را با کرمهای بهبود دهنده چرب کرده و اکیدا از مرطوب کننده هایی که پایه الکلی دارند استفاده نکنید. دکتر ادریس توصیه می‌کند: «پس از حمام آب سرد، لوسیونها را به پوست مرطوبتان بمالید تا رطوبت مورد نیاز آن را تامین کنید. اگر صورتتان سوخته و سرخ شده است، از یک ماسک خنک کننده استفاده کنید که حاوی مواد ضد التهاب و نیز مواد آبرسان باشد.»

۶- از درمانهای تکمیلی استفاده کنید

اگر تمامی کارهایی را که پیش از این گفته ایم، انجام داده اید و هنوز حس می‌کنید در آتش می‌سوزید، از داروهای قویتر استفاده کنید. پماد هیدروکورتیزون می‌تواند التهاب و سوزش را کاهش داده و موقتا درد شما را تسکین دهد.

۷- بگذارید پوستتان کم کم بهبود یابد

دکتر ادریس هشدار می‌دهد: «وقتی که تاولها خودبخود ترکیدند، از دست کاری، کندن، فشار دادن یا تحریک آنها خودداری کنید تا جای زخم آنها روی پوستتان باقی نماند. به رغم زشتی ظاهریشان، این لایه های پوستی از بخشهای آسیب دیده ای که زیرشان قرار گرفته اند محافظت می‌کنند.»

او حتی توصیه می‌کند برای تسریع فرایند بهبود، تا جایی که می‌توانید لباس نپوشید. هنگامی که پوست اندازی طبیعی بعد از آفتاب سوختگی شروع شد، پوستتان را آزاد بگذارید. فقط از سر تا پایتان را به کرمی آغشته کنید که حاوی سرامید و لیپید باشد.

www.persianpishraneh.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.