مدیریت استرس : مقدمه ای برای آشنایی با استرس

مدیریت استرس : مقدمه ای برای آشنایی با استرس

زندگی روزمره و مدرن، سرشار از استرس های گوناگون است. از همین رو، مدیریت استرس و کنترل آن برای داشتن زندگی سالم، از بحث های رایج در روزگار ماست.
همه ما در طول زندگی خود، استرس را تجربه می‌کنیم. از آن جا که بیشتر مشکلاتی که برای سلامت ما به وجود می‌آید در نتیجه استرس است، دانستن چگونگی تاثیر استرس بر بدن و نیز تکنیکهای مدیریت و کنترل استرس، بسیار مهم است.

استرس چیست؟

 

استرس، پاسخ طبیعی بدن شما به تغییرات در زندگیتان است. در واقع نمی‌توان از استرس جلوگیری کرد، چرا که زندگی به صورت مداوم دچار تغییر است؛ از تغییر محل روزانه از خانه به محل کار گرفته تا تغییرات اساسی در زندگی نظیر ازدواج، طلاق یا مرگ عزیزان.
به همین سبب نباید به دنیال حذف استرس باشید، بلکه باید بکوشید استرس اضافه تان را از بین برده و باقی را نیز مدیریت کنید. دلایل متداولی برای بروز استرس وجود دارد که به صورت معمول برای مردم موجب استرس می‌شود اما از فردی به فرد دیگر، متفاوت است.

دلایل به روز استرس

عوامل متعددی موجب بروز استرس هستند که ما آن ها را عوامل «استرس زا» می‌نامیم. از آن جا که تجربه استرس برای هر کس بر مبنای ادراک منحصربفرد وی از چیزی است که در زندگی خود با آن مواجه می‌شود، شرایطی که برای یک نفر استرس زاست، ممکن است برای دیگری صرفا چالش برانگیز باشد و این به ویژگی های شخصیتی، الگوی فکری و توانایی های فرد بستگی دارد.
به زبان ساده تر، مدل استرسی یک فرد، برای فردی دیگر استرس زا نخواهد بود. بدان معنا که برخی شرایط، موجب بروز استرس بیشتر در برخی افراد شده و احتمال بروز فرسودگی را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، وقتی در شرایطی قرار می‌گیریم که توقعات زیادی از ما وجود دارد، زمانی که اختیارات کم و انتخابهای محدودی داریم، هنگامی که امکانات کافی نداریم، وقتی مورد قضاوت بیرحمانه دیگران قرار می‌گیریم یا زمانی که یک شکست پیامدهای گزافی برایمان دارد، دچار استرس می‌شویم.
به همین سبب، شغل، روابط عاطفی، مشکلات مالی، سلامت و موضوعات روزمره مثل برنامه های نامنظم یا شلوغ، برای افراد استرس ایجاد می‌کند.
آموختن مهارتهایی برای مقابله با عوامل استرس زا به شما کمک خواهد کرد تا استرس خود را کاهش دهید.

اثرات استرس

همان طور که عوامل استرس زا برای هر شخص متفاوت است، تاثیرات استرس نیز بر هر یک از ما منحصربفرد خواهد بود. ممکن است یک نفر این فشار را به صورت سردرد تجربه کند، دیگری اضطراب و دل آشوبه داشته باشد و نفر سوم، مجموعه ای دیگر از نشانه ها را در خود ببیند. به رغم این که واکنش هر یک از ما به استرس مختص به خود ماست، اما لیستی بلندبالا از تاثیرات استرس بر بدن ما وجود دارد که برخی ملایم و برخی دیگر مهلک هستند. استرس می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار باشد که این امر، بر سلامت عمومی بدن تاثیری مخرب دارد. به همین ترتیب، استرس بر خلق و خوی فرد نیز موثر است.
اگر علائم فیزیکی ای را تجربه می‌کنید که به عقیده خودتان مربوط به استرس است، باید سعی در کنترل استرس خود داشته باشید و بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان یابید تمامی اقدامات لازم برای حفظ سلامت خود را انجام می‌دهید. علائمی که توسط استرس تشدید می‌شوند فقط در سر و ذهن شما نیستند و باید آنها را جدی بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.