راهنمای جامع و تخصصی خرید تلویزیون

راهنمای جامع و تخصصی خرید تلویزیون

خرید یک تلویزیون جدید، کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است. مدل‌های بسیار متنوعی در بازار وجود دارند که حتی با وجود اندازه و مشخصات نزدیک به هم، بازه‌های قیمتی بسیار وسیعی را شامل می‌شوند. تولیدکننده‌ها و فروشندگان، در مورد ویژگی‌های مختلف، تکنولوژی‌های عجیب و غریب صوتی، ادعاهای اغراق‌آمیز در مورد کیفیت تصویر و بسیاری از موارد دیگر صحبت می‌کنند تا شما را به صرف هزینه‌های بیشتر ترغیب کنند. این در حالی است که دربارۀ تمام این موارد، نظرات و عقاید کاملاً متناقضی در اینترنت هم دیده می‌شود.

در این مطلب، سعی شده اطلاعات نسبتاً جامعی در مورد تلویزیون‌ها و ویژگی‌های مهم آن‌ها که در تصمیم‌گیری شما مؤثر خواهند بود توضیح دهیم. حتی‌الامکان تلاش کرده‌ایم که این موارد را به ساده‌ترین زبان شرح دهیم. البته نمی‌توانیم ادعا کنیم که این مقاله می‌تواند به تمامی سؤالات شما در مورد تلویزیون‌ها پاسخ دهد، اما مهم‌ترین موارد پوشش داده شده‌اند و در صورت پیدا نکردن پاسخ خود در موضوع خاصی نیز، می‌توانید در بخش نظرات همین مطلب سؤال خود را بپرسید. حتماً تا جای ممکن راهنمایی‌تان خواهیم کرد.

سه قانون برای خرید تلویزیون

۱- نادیده گرفتن (اکثر) مشخصات

به طور کلی این طور در نظر داشته باشید که جدول مشخصات تلویزیون‌ها، ابزاری برای متقاعد کردن شما در خرید گران‌قیمت‌ترین محصولات است. شاید تنها اعداد کاملاً قابل اعتماد در این قسمت، پورت‌های ورودی تلویزیون، وزن و ابعاد آن باشد.

پیشنهاد ما این است که بیشتر مشخصات و ادعاهای سازندگان و فروشندگان را نشنیده بگیرید. جدول مشخصات برای مقایسۀ تلویزیون‌ها از حیث دارا بودن ویژگی‌های مختلف مانند HDR، هوشمند بودن یا چنین مواردی مفید است اما برای مقاصدی مانند مقایسه کیفیت تصویر دو محصول مختلف، واقعاً نمی‌توان به این جدول و عناوین تجاری مربوط به شرکت‌های مختلف اعتماد کرد.

۲- هرچه بزرگ‌تر، بهتر

پیشنهاد ما در مورد اندازۀ تلویزیون، حداقل یک مدل ۴۰ اینچی برای تلویزیون مورد استفاده در اتاق کوچک و یک مدل ۵۵ اینچی به بالا برای اتاق‌های بزرگ است.

در واقع، بیش از «ویژگی»هایی مانند رزولوشن ۴K، HDR، هوشمند بودن یا داشتن یک کنترل از راه دور خاص، سرمایه‌گذاری روی سایز صفحه نمایش تلویزیون اهمیت دارد. یکی از ناراحتی‌های رایج پس از خرید تلویزیون بسیاری از افراد، پشیمانی در مورد تهیه نکردن یک مدل بزرگ‌تر است.

البته اگر قصد جا دادن تلویزیون جدید خود در میز تلویزیون یا هر بخش دیگر از دکوراسیون موجود خود را دارید، باید در نظر داشته باشید که محصولی که تهیه می‌کند چند سانتی‌متری کوچک‌تر از فضای در نظر گرفته شده باشد تا از نظر تهویه نیز مشکلی نداشته باشد. البته به جای این کار و در صورتی که پول اضافه دارید، می‌توانید دکوراسیون قبلی را دور ریخته و با توجه به سایز تلویزیون جدیدتان، محل قرارگیری آن را درست کنید.

۳- در نظر گرفتن ۴K و HDR

تلویزیون‌هایی که از رزولوشن ۴K استفاده می‌کنند و البته با نام (Ultra High Definition) نیز شناخته می‌شوند، چهار برابر مدل‌های با رزولوشن ۱۰۸۰p پیکسل در خود جای می‌دهند. به نظر پیشرفت بزرگی می‌رسد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در واقع تشخیص تفاوت وضوح بین یک تلویزیون ۴K با یک HDTV خوب  به خصوص در اندازه‌های متوسط، با چشم معمولی چندان آسان نیست.

اما از طرف دیگر، فرایند ساخت تلویزیون‌های ۴K آسان‌تر از گذشته شده و همین مسئله به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد که محصولات جدید خود را با این رزولوشن، با قیمت مناسب‌تری تولید کنند. این روزها اکثر مدل‌های با سایز بزرگ، با رزولوشن ۴K تولید می‌شوند و رزولوشن‌های ۱۰۸۰p و پایین‌تر در حال تبدیل شدن به گزینه‌های قدیمی و از مد افتاده هستند.

در مجموع، اگر قصد صرف هزینۀ خیلی بالا ندارید و به خصوص به دنبال مدل‌های با سایز نه چندان بزرگ هستید، با توجه به نامحسوس بودن تفاوت این رزولوشن‌ها و به علاوه، کمبود محتوای ۴K در کانال‌های تلویزیونی و حتی فیلم‌های قابل دانلود، تهیۀ یک مدل با رزولوشن ۱۰۸۰p به شما توصیه می‌شود اما در غیر این صورت، می‌توانید با دید آینده‌نگرانه، به دنبال خرید یک تلویزیون ۴K بروید.

بسیاری از محصولات ۴K جدید موجود در بازار، از HDR نیز پشتیبانی می‌کنند. با کمک HDR، شاهد کنتراست و رنگ بهتری خواهیم بود و میزان بهبود این تکنولوژی نسبت به حالت معمولی، بسیار محسوس‌تر از تفاوت ۴K و ۱۰۸۰p است. البته میزان این بهبود، بستگی به خود تلویزیون نیز دارد و این را نیز باید در نظر داشت که این تفاوت، وابسته به این است که محتوایی که تماشا می‌کنید، HDR باشد یا خیر.

همان طور که اشاره کردیم، هنوز فیلم‌ها و سایر محتوای ۴K زیادی در دسترس نیستند و اوضاع برای HDR بدتر نیز هست. سرویس‌های آنلاینی مانند نت‌فلیکس و آمازون، هر دو تکنولوژی را در اختیار بینندگان قرار می‌دهند اما در آن‌ها نیز، عناوین محدودی وجود دارند که ۴K و HDR باشند. ضمن اینکه هنوز حتی در امریکا هم هیچ شبکۀ تلویزیونی به واقع محتوای ۴K یا HDR ارائه نمی‌دهد.

نهایتاً باید گفت که در مورد HDR نیز مانند ۴K، باید به بودجه‌ و نگاه به آیندۀ خود توجه داشته باشید. پشتیبانی از HDR تفاوت زیادی در کیفیت تصویر ایجاد خواهد کرد اما برای اینکه محتوای HDR تبدیل به یک محتوای متداول و معمول شود، احتمالاً باید چند سالی صبر کنید.

کیفیت تصویر

مهم‌ترین ویژگی تلویزیون‌ها که تولیدکنندگان در مورد آن تبلیغ می‌کنند، کیفیت تصاویر هر تلویزیون است. اکثر خریداران نیز بیشتر همین فاکتور را برای خرید خود در نظر می‌گیرند.

اگر کیفیت تصویر، برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد، می‌توانید به سادگی با لیست کردن تلویزیون‌های برندهای مورد علاقۀ خود بر اساس سایز دلخواه و به ترتیب قیمت، ارزان‌ترین گزینۀ لیست را انتخاب کنید یا به کلی این بخش از مقاله را نادیده بگیرید.

در کل می‌توانیم نکات زیر را به عنوان اصول اصلی در مورد کیفیت تصویر تلویزیون‌های مختلف موجود در بازار در نظر داشته باشیم:

  •  تلویزیون‌های OLED از نظر کیفیت تصویر، بهترین گزینه‌ها هستند. البته این مدل‌ها هنوز خیلی گران هستند.
  • تقریباً تمام تلویزیون‌ها از تکنولوژی LED LCD استفاده می‌کنند که (علی‌رغم شباهت در استفاده از LED) بسیار با تکنولوژی OLED متفاوت است.
  • تلویزیون‌های LED LCD که از تکنولوژی «تاریکی موضعی» یا local dimming استفاده می‌کنند معمولاً از سایز مدل‌های LED LCD برتر هستند.
  • مدل‌های LED LCD از نوع full-array که در آن در تمام سطح پشتی پنل، LEDها قرار دارند معمولاً بهتر از مدل‌های edge-lit هستند که LEDهای آن فقط روی لبه‌های پنل کار گذاشته شده‌اند.
  • توانایی در تولید رنگ سیاه عمیق‌تر – که از آن معمولاً به کنتراست بالا تعبیر می‌شود – یکی از مهم‌ترین عناصر در تعیین کیفیت تصویر محصول است.
  • اشباع رنگ یا color saturation که مستقیماً تحت تأثیر سطح کنتراست قرار می‌گیرند، دومین موضوع مهم و پس از آن، دقت رنگ تلویزیون است.
  • در یک اتاق روشن، صفحات مات در مجموع نسبت به صفحات براق از نظر کاهش بازتاب نورها بهتر عمل می‌کنند. البته بهترین مدل‌های موجود با صفحه براق هم می‌توانند سطح رنگ مشکی خوب خود را حفظ کنند.
  • فاکتورهایی که اهمیت کمتری دارند شامل پهنۀ رنگی یا color gamut، پردازش ویدئو، حداکثر نور خروجی و رزولوشن دستگاه در حد ۴K یا ۱۰۸۰p بودن تصویر تلویزیون هستند.
  • بسیاری از افراد متوجه چیزی که متخصصان آن را «اثر سریال‌های آبکی» یا Soap Opera Effect می‌نامند و برای کاهش تار شدن تصویر در تلویزیون‌ها وجود دارد نمی‌شوند و شاید حتی ترجیح دهند این ویژگی در تلویزیونشان وجود نداشته باشد.
  • تنظیمات تصویری ضعیف روی یک تلویزیون خوب معمولاً بدتر از تنظیمات تصویری کالیبره شده روی یک تلویزیون ضعیف دیده می‌شود.

در مجموع، باید گفت که کیفیت تصویر خیلی پیچیده‌تر از قضاوت بر اساس تعداد پیکسل‌ها یا بررسی جدول مشخصات محصول است و بهترین راه برای فهمیدن کیفیت تصویر یک تلویزیون، مطالعۀ نقدها و بررسی‌ها در مورد آن محصول در سایت‌های تخصصی است. حتی اگر کسی در مورد خوب بودن یک تلویزیون نظر می‌دهد، بهتر است از او در مورد اینکه «چرا این محصول از نظر او خوب است؟» توضیح بخواهید.

مواردی فراتر از کیفیت تصویر

از طرفی، من شخصاً برای خرید تلویزیون هیچ یک از مواردی که در ادامه می‌آیند را در نظر نمی‌گیرم اما از طرف دیگر، این ویژگی‌ها معمولاً روی بهترین تلویزیون‌ها وجود دارند و البته باعث افزایش قیمت آن‌ها نیز می‌شوند پس شناسایی آن‌ها خالی از لطف نیست.

تلویزیون هوشمند

از آن‌جا که با اتصال دانگل‌های سادۀ HDMI یا یک باکس نه چندان گران‌قیمت به تلویزیون، می‌توانید از اکثر ویژگی‌های تلویزیون‌ها هوشمند مانند دسترسی به آمازون و نت‌فلیکس استفاده کنید، حضور اپلیکیشن‌ها به طور اختصاصی روی تلویزیون تا حدودی اضافی به نظر می‌رسد. بر این اساس ممکن است تهیۀ یک تلویزیون معمولی یا یک هوشمند ارزان‌قیمت مثل Roku TV شرکت TCL، عاقلانه‌تر باشد.

تلویزیون‌های خمیده

بحث‌های زیادی در مورد تلویزیون‌های خمیده که اتفاقاً از نظر قیمتی بسیار گران‌تر هم هستند وجود دارد اما به طور خلاصه می‌توان گفت که از نظر کیفیت، این محصولات برتری چندانی نسبت به مدل‌های معمولی ندارند و انتخاب آن‌ها تنها می‌تواند از نظر زیبایی و ظاهری قابل توجیه باشد. به نظر ما که ارزش صرف هزینۀ بالاتر را ندارند.

سه‌بعدی

مدتی روی وجود این خصوصیت روی تلویزیون‌ها تبلیغ بسیار زیادی می‌شد اما حالا دیگر با قدرت می‌توانیم بگوییم که «دوران کوتاه تلویزیون‌های سه‌بعدی به پایان رسیده است». سال گذشتۀ میلادی دو برند مهم در تولید تلویزیون یعنی سونی و ال‌جی به کلی پشتیبانی از فناوری سه‌بعدی را رها کردند. کاری که سامسونگ، ویزیو و بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز انجام داده‌اند.

کنترل از راه دور

اگر قصد استفاده از کنترل‌های همه‌منظوره یا کنترل ست‌تاپ‌باکس خود را ندارید، حواستان به کنترل موجود در جعبۀ تلویزیون خود نیز باشد. ما استفاده از کنترل‌های همه‌منظوره که بتوان با آن به دستگاه‌های مختلف (مثلاً کولر، در سیستم جدید سامسونگ) فرمان داد را ترجیح می‌دهیم. کنترل‌های فانتزی که از تاچ‌پد و فرمان‌های حرکتی پشتیبانی می‌کنند جالب هستند اما همیشه یک کنترل همه‌منظوره می‌تواند بهتر باشد و کنترل تلویزیون را برای همیشه به داخل کشوی اتاقتان تبعید کند.

اتصالات

تصمیم‌گیری در این زمینه با توجه به کاهش تعداد ورودی‌های مهم به تلویزیون تنها یک نوع ورودی یعنی HDMI بسیار آسان‌تر شده است. می‌توانید تنها به تعداد پورت‌های HDMI تلویزیون توجه کنید که به اندازۀ دستگاه‌هایی که شما می‌خواهید هم‌زمان به آن متصل کنید روی محصول موجود باشند یا اگر قصد خرج پول بیشتری دارید، یکی دو پورت بیش از مقدار نیاز نیز ضرری نخواهد داشت. ورودی USB یا شکاف کارت SD نیز برای نمایش عکس یا فیلم‌ها مناسب است. تنها در صورتی که دستگاه‌های قدیمی‌تر مانند یک کنسول بازی قدیمی بدون HDMI دارید، باید حواستان به پورت‌های آنالوگ نیز باشد.

می‌توان HDMI 2.0 یا ۲٫۰a به همراه HDCP 2.2 و رمزگشایی HEVC را ضرورت‌های مورد نیاز روی یک تلویزیون ۴K دانست اما باز هم می‌بینیم که همۀ این موارد تقریباً روی تمام تلویزیون‌های ۴K وجود دارند. ضمن اینکه در مورد خرید کابل‌های HDMI، می‌توانید به ارزان‌ترین آن‌ها نیز بسنده کنید.

باریک بودن

از آن‌جا که تلویزیون‌ها اساساً جزو اثاث منزل به حساب می‌آیند، تولیدکننده‌ها تلاش زیادی در باریک‌تر کردن و کوچک‌تر کردن حجم آن‌ها دارند. برای مثال می‌توان به تلویزیون OLED و فوق باریک W7 ال‌جی توجه کرد که به عنوان wallpaper TV از آن یاد می‌کنند. بسیاری از تلویزیون‌های امروزی، فریم‌های بسیار باریکی دارند که به نظر می‌رسد تام سطح دستگاه را تصویر تشکیل می‌دهد و وقتی به دیوار وصل می‌شوند یا از کنار به آن‌ها نگاه می‌کنیم، همان قاب کوچک نیز دیده نمی‌شود. البته متأسفانه تلویزیون‌های باریک از نوع LED-backlit LCD با بعضی مشکلات کوچک در مورد یکنواختی نور روبرو هستند.

پرسش‌های متداول

بهترین برند تلویزیون کدام است؟

نمی‌توان پاسخ مشخصی به این سؤال داد. در کل طرفداری از یک برند خاص در اکثر زمینه‌ها، به جز مسائل احساسی و تعصب، نتیجۀ فنی چندان مناسبی نخواهد داشت. بهترین راه برای انتخاب یک محصول مناسب، تست کردن آن محصول، به خصوص در صورت امکان در کنار سایر رقبای آن است. اکثر برندهای موجود در بازار کیفیت حداقلی لازم را دارند و هر کدام امتیازهایی مثل ویژگی‌های اختصاصی از نظر هوشمندی یا کنترل از راه دور یا به صرفه بودن از نظر قیمت را دارند. این موضوع در مورد محصولات تولید داخل نیز صدق می‌کند. بهتر است در این زمینه به ما اعتماد کرده و محصولات شرکت‌های مختلف را با توجه به بازۀ قیمتی مورد نظر، امتحان کنید.

بهترین تلویزیون برای بازی کردن یا تماشای مسابقات ورزشی کدام است؟

سؤال جالبی است اما ما معتقدیم بهترین تلویزیون برای تماشای همه چیز، که از نظر سطح کنتراست، رنگ و سایز ویژگی‌های استاندارد قوی باشد، برای بازی یا فوتبال دیدن هم مناسب است. مسائلی مثل motion resolution با توجه به اینکه اکثر تار شدن تصویر در صحنه‌های ورزشی از فرستنده ناشی می‌شود یا input lag که با استفاده از حالت‌های گیمینگ که روی بسیاری از تلویزیون‌های امروزی موجود است از بین می‌رود چندان موارد قابل اعتنایی در انتخاب تلویزیون به حساب نمی‌آیند.

این همه تنظیمات تصویری به چه دردی می‌خورند؟

اصولاً تنظیم تصویر روی بسیاری از تلویزیون‌ها اهمیت بالایی دارد اما می‌توان گفت انتخاب حالت‌های مختلف موجود روی تلویزیون‌ها مانند حالت «فیلم»، حالت «سینمایی»، «ورزشی» و مثل این‌ها معمولاً نتایج رضایت‌بخشی در وضعیت‌های مختلف به دنبال دارند. اگر هم این حالات شما را راضی نکند، باید بگوییم تنظیمات جزئی‌تر نیز می‌توانند تأثیر خوبی روی کیفیت تصویر داشته باشند که البته توضیح بیشتر در مورد این تنظیمات، نیاز به مقالۀ جداگانه‌ای خواهد داشت.

کدام لوازم جانبی را برای تلویزیون تهیه کنم؟

بار دیگر تأکید می‌کنیم که می‌توان گفت تمام کابل‌های HDMI، پاسخگوی نیاز شما هستند. تهیۀ یک کنترل همه‌منظوره نیز می‌تواند مناسب باشد. علاوه بر این‌ها، از نظر تجهیزات ویدئویی، اضافه کردن یک پخش‌کنندۀ خوب و از نظر بحث صوتی، اسپیکرهای قدرتمند و باکیفیت می‌توانند جزو موارد مهم در بهبود تجربه استفاده از یک تلویزیون باشند.

یک تلویزیون جدید چقدر عمر می‌کند؟

می‌توانیم به این سؤال خیلی کوتاه پاسخ دهیم که «خیلی زیاد»! قرار نیست تلویزیونی که تهیه می‌کنید، فقط برای یکی دو سال میهمان منزل شما باشد. یک تلویزیون خوب سال‌ها باید نیاز شما را برطرف کند که در اکثر موارد حداقل از نظر عملکرد دستگاه‌ها، همین اتفاق می‌افتد.

آیا می‌توان از تلویزیون به عنوان مانیتور استفاده کرد؟

بله می‌توان اما تجربۀ ما نشان می‌دهد که بعضی موارد مانند بحث تناسب سایز تلویزیون برای استفاده از فاصلۀ بسیار نزدیک را نیز باید در نظر گرفت.

چرا در این مقاله به تلویزیون‌های پلاسما اشاره‌ای نشده؟

زیرا آخرین مدل‌های پلاسما در سال ۲۰۱۴ تولید شده‌اند و دیگر چنین محصولاتی تولید نمی‌شوند. در واقع پلاسماها کاملاً از رده خارج شده‌اند.

واقعاً عناوینی مثل QLED، SUHD، Super UHD، Triluminos، Quantum Dots، UHD Alliance Premium Certified و مثل این‌ها به چه معناست؟

وقتی در اوایل مقاله در مورد نادیده گرفتن بسیاری از خصوصیات صحبت می‌کردیم، این عبارات جزو موارد اصلی برای بی‌اعتنایی بودند. زیاد آن‌ها را جدی نگیرید؛ البته شناخت منظور تولیدکننده‌ها از این عبارات هم می‌تواند موضوع یک مقالۀ جداگانه باشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.