رنگین‌ترین شهرها در سرتاسر دنیا

رنگین‌ترین شهرها در سرتاسر دنیا

 

تصور کنید که در یکی از این ده شهر زیبا، متفاوت و خوش‌رنگ زندگی می‌کنید؛ شهرهایی که پشت هر کوی و گذرش، در هر گوشه و کنارش با انبوهی از رنگ‌های درخشان و زیبا روبرو می‌شوید. رنگِ یک معماری شهری و خلاقیت مردمان آن شهر می‌تواند زندگی ملال‌آور، روزمره و صرفا کاری را به چیزی چون یک زندگی با طراوت با جذابیت‌های بسیار تبدیل کند. در این فهرست رنگین‌ترین شهرها در دنیای امروز را معرفی می‌کنیم. نگاهی بهشان بیندازید و اگر به نظرتان باید شهر دیگری هم به این فهرست افزود شود به ما هم خبر بدهید.

 persianpishraneh.com

۱۰ـ شهر Cinque Terre، در ایتالیا

این شهر شامل تعدادی شهرک و روستا است که همگی‌شان از لحاظ ارتفاع از سطح آب‌های مدیترانه بالاتر هستند. این روستاهای توریستی بر فراز کوهستان‌هایی واقع شده‌اند که مناظر و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد. و مهمتر اینکه، این روستاها سرشار از رنگ‌های شاد، روشن، گوناگون و خارق‌العاده‌اند. ضمن قدم‌زدن در این نواحی که جزو رنگین‌ترین شهرها در ایتالیا به شمار می‌آیند انگار که در بطنِ رویاهای یک هنرمند خلاق راهپیمایی می‌کنید.

۹ـ ساحل برایتون [Brighton Beach] در ملبورن استرالیا

 

این ساحل ممتد شنی بسیار امن است و به شما امکان شنا در آب‌هایی تمیز و گرم را می‌دهد. این منطقه شامل چند ناحیه ساحلی زیباست که به خاطر رنگ‌آمیزی‌های تند و گرمش جذاب‌تر هم شده و جزو رنگین‌ترین شهرها در استرالیا به شمار می‌آید و از نگاه توریست‌ها حتی با مناظر آسمان‌خراش‌های ملبورن هم قابل رقابت است.

۸ـ جزیره بهشت [Paradise Island]، باهاما

پایتخت باهاما یک شهر غنی از زیبایی، تاریخ و شخصیت است. این ناحیه جزو رنگین‌ترین شهرهای باهاما و دنیاست که در سال ۱۶۵۶ میلادی یعنی حدود ۴ قرن پیش کشف شده و در طول این سالیان دراز شاهد دوره‌های مختلفی بوده از جمله دوران استعمار، استیلای دزدان دریایی، تجارت‌های قاچاقچیان و امروزه توریسم جای همه آنها را گرفته است. این شهر مرکز فرهنگ و رنگ در بین جزایر اطراف به حساب می‌آید.

۷ـ شهر Gamla Stan، در نزدیکی استکهلم سوئد از رنگین‌ترین شهرها

 

از لحاظ تاریخی، این شهرک قدیمی در واقع همان استکهلم تاریخی و اصلی است. این شهرک در حدود سال ۱۳۰۰ میلادی بنا شده و امروزه حدود ۳۰۰۰ نفر در این شهر قدیمی زندگی می‌کنند. اغلب ساختمان‌های این ناحیه متعلق به قرون ۱۷و ۱۸ هستند. این شهر هم جزو رنگین‌ترین شهرها در تمام سوئد به حساب می‌آید.

۶ـ شهر Barranco در نزدیکی لیما در پرو

این شهر با ساختمان‌های رنگی و عمارت‌های شکوهنمدی که از دوران استعمار بازمانده‌اند و با مه ساحلی دلپذیرش جذابیت‌های بسیاری برای توریستها دارد و به عنوان یکی از رنگین‌ترین شهرها در کشور پرو، می‌تواند روزهای خوشی را در لیما برای هر گردشگر رقم بزند.

۵ـ کیپ‌تاون [Cape Town]، آفریقای جنوبی

ساختمان‌های بائو کاپ در این شهر رنگارنگ و زیبا هستند. رنگ‌هایی صمیمی و روشن که از خیابانی به خیابان دیگر تنوع رنگی متفاوتی دارند و رنگ‌های‌شان فرق می‌کند. اینجاست که طیف‌های مختلفی از صورتی‌ها، نارنجی‌ها، زردها و آبی‌ها در هم می‌آمیزند تا چشم‌های ما را تسخیر و مسحور کنند. این شهر معروف آفریقایی جزو رنگین‌ترین شهرها در دنیاست و قطعا ارزش اینرا دارد که جزو فهرست ما قرار بگیرد.

persianpishraneh.com

۱۱ خواص جویدن آدامس که احتمالاً تاکنون در مورد آنها نشنیده اید

۱۱ خواص جویدن آدامس که احتمالاً تاکنون در مورد آنها نشنیده اید

 

حتمالاً شما هم جزو افرادی هستید که در کودکی ۱۰ عدد آدامس بادکنکی را داخل دهانتان می گذاشتید و با دوستان خود مسابقه ی درست کردن بادکنک می دادید.

این احساس البته بعدها رنگ کمتری به خود گرفت و آدامس به یک خوراکی عادی در زندگی ما تبدیل شد. اما در این همه مدت آیا به خواص آدامس فکر کرده اید. احتمالاً بسیاری افراد آدامس را برای تنوع، علاقه ی شخصی، فرار از استرس و نظایر آن استفاده می کنند اما در خصوص خواص آدامس مواردی وجود دارد که احتمالاً از آنها خبر ندارید.

persianpishraneh.com

۱- افزایش تمرکز و ارتقای سطح حافظه

تحقیقات متعددی نشان داده اند که افزایش عملکرد ذهن یکی از خواص آدامس بشمار می رود. در بررسی نمونه های آزمایش شده مشاهده شده است که عملکردهای شناختی نظیر تمرکز، حافظه و مدت زمان عکس العمل موقع جویدن آدامس در آنها افزایش می یابد. تصور می شود که این موارد به دلیل افزایش جریان خون به مغز هنگام جویدن آدامس رخ می دهد. برخی مطالعات حاکی از افزایش ۲۵ تا ۴۰ درصدی جریان خون به مغز هنگام جویدن آدامس است. همین عامل به نوبه ی خود میزان اکسیژنی که به مغز می رسد را افزایش می دهد و به ارتقای حافظه و دیگر عملکردهای شناختی منجر خواهد شد.

۲- ارتقای سطح هوشیاری

تحقیقات بسیاری نشان می دهند که جدای از افزایش تمرکز ارتقای سطح هوشیاری نیز یکی از خواص آدامس است. هنگام جویدن آدامس حرکت فک جدای از افزایش خون رسانی به مغز باعث تحریک اعصاب و بخش هایی از مغز مرتبط با هوشیاری می شود. این مسأله به افراد کمک می کند تا مدت زمان بیشتری بیدار بمانند و احساس بهتری داشته باشند. آدامس نعنایی برای این هدف مناسب تر است.

۳- مبارزه با استرس یکی از خواص جویدن آدامس

در بسیاری افراد کاهش استرس و اضطراب یکی از خواص آدامس است که اهمیت فراوانی برایشان دارد. جویدن آدامس جایگزین بسیار خوبی برای برخی عادت های عصبی مانند جویدن ناخن و لرزاندن پاها در مواقع بروز استرس است. این مسأله حاکی از تحقیقاتی است که نشان می دهد جویدن آدامس در بسیاری موارد به کاهش ترشح کورتیزول (Cortisol) یک نوع هورمون استرس منجر می شود. جدای از این مسأله بدون شک جویدن آدامس از چرخاندن اسپینر، راحت تر و لذت بخش تر است!

۴- مراقبت از دندان ها

انجمن دندان پزشکان آمریکا (American Dental Association) جویدن آدامس بدون قند به مدت ۲۰ دقیقه پس از وعده غذا را توصیه می کند. به گفته ی آنها جدای از کاهش پلاک دندان، تقویت مینای دندان، کاهش پوسیدگی و کاهش التهاب لثه از جمله خواص آدامس در این خصوص است. دلیل آن نیز افزایش ترشح بزاق عنوان شده است که اسید دهان را کاهش می دهد. اسید دهان عامل اصلی پوسیدگی است. فقط دقت کنید برای این مسأله آدامس شما بدون قند باشد چراکه قند موجود در آدامس باعث تولید اسید شده و از خواص آن می کاهد. همچنین به دنبال آدامس های حاوی زایلیتول (Xylitol) باشید که باکتری های عامل پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

۵- کاهش ریفلاکس و سوزش معده

برای برخی افراد که با ریفلاکس (Reflux) و همچنین سوزش معده دست و پنجه نرم می کنند جویدن آدامس می تواند به کاهش اسید در مری منجر شود. افزایش بزاق دهان به فرآیند بلعیدن و هضم غذا بسیار کمک می کند.در نتیجه اسید معده رقیق تر شده و به کاهش سوزش معده خواهد انجامید. برای بهره بردن از خواص آدامس در خصوص سوزش معده از طعم های نعنایی آدامس برحضر باشید چراکه مشکل را بدتر خواهند کرد.

۶- جویدن آدامس = بوی خوش دهان

شاید مقابله با بوی بد دهان کار ساده ای نباشد اما برخی از آدامس ها این کار را به خوبی انجام می دهند. تحقیقات به عمل آمده در این خصوص نشان می دهد که آدامس با طعم دارچین باکتری های عامل بوی بد دهان را کاهش می دهد. برخی از این آدامس ها از روغن های گیاهی به دست می آیند که برای مقابله با بوی بد دهان ایده آل هستند. این روغن های گیاهی جدای از عطر دلپذیر، این باکتری ها را نیز کاهش می دهند. شاید یکی از مهمترین خواص آدامس برای بیشتر افراد مقابله با بوی بد دهان باشد.

۷- بهبود عادت های غذایی

البته بدون شک لاغر شدن و کاهش وزن یکی از خواص آدامس محسوب نمی شود اما می تواند در این مسیر به شما کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که جویدن آدامس کم کالری و بدون قند در کاهش اشتها و بهبود عادت های غذایی نظیر غذا خوردن استرسی مؤثر است. هنگامی که گرسنه می شوید بهتر است به جای هله هوله و میان وعده های ناسالم یک عدد آدامس را امتحان کنید.

۸- خواص آدامس در رابطه با ترک سیگار

همه ی افراد (حتی کسانی که سیگار نمی کشند) به این مسأله واقف هستند که ترک سیگار کار ساده ای نیست. بدون شک جویدن آدامس نیز جهت ترک سیگار کافی نیست. از طرفی آدامس های مخصوص ترک سیگار حاوی نیکوتین (Nicotine) کنترل شده می توانند شما را در این مسیر یاری دهند. جدای از این، مشغول بودن دهان با آدامس به لحاظ روانی به مغز شما کمک می کند تا آن را به عنوان جایگزین سیگار بپذیرد.

۹- کاهش خشکی دهان

یکی دیگر از خواص آدامس مقابله با خشکی دهان است. گفته می شود که جویدن آدامس بدون قند می تواند ترشح بزاق دهان را تا ۱۰ برابر نسبت به حالت عادی افزایش دهد. از این رو آدامس خوراکی مناسبی جهت کاهش خشکی دهان محسوب می شود.

۱۰- کاهش درد گوش ها در طول پرواز

درد گوش ها هنگام برخاستن و نشستن هواپیما از زمین تجربه ی خوشایندی نیست. تجربه های فراوانی برای مقابله با این مسأله عنوان می شود. خمیازه کشیدن، بستن راه تنفس بینی، دادن شیشه شیر به کودکان از جمله این موارد هستند اما شاید ساده ترین راهکار برای آن جویدن آدامس باشد. این مورد به شما کمک می کند که با تولید بزاق بیشتر و قورت دادن آن بین فشار هوا و فشار گوش ها تعادل ایجاد کنید.

۱۱- مقابله با حالت تهوع

برای مقابله با تهوع حرکتی یا تهوع بارداری آدامس های گیاهی و طبیعی مانند آدامس زنجبیل را امتحان کنید. زنجبیل و بزاق دهان به کاهش ترشح اسید معده و تحریک پذیری معده کمک خواهند کرد.

persianpishraneh.com

سال گذشته دستیار هوشمند سیری میلیون‌ها کاربر را از دست داده

سال گذشته دستیار هوشمند سیری میلیون‌ها کاربر را از دست داده

با وجود اینکه دستیار هوشمند کمپانی اپل (سیری) همچنان جزو محبوبترین دستیارهای دیجیتال هوشمند دنیاست، اما به تازگی گزارشاتی از سوی Verto Analytics منتشر شده که نشان می‌دهند، سال گذشته سیری اپل میلیون‌ها کاربر خود را از دست داده است.

persianpishraneh.com

بر اساس این گزارش، بین ماه می ۲۰۱۶ تا مدت مشابه سال ۲۰۱۷، سیری ۷/۳ میلیون کاربر را از دست داده است، یعنی از ۴۸/۷ میلیون کاربر سال ۲۰۱۶ به ۴۱/۴ در سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است. از سوی دیگر، محبوبیت رقیب جدیدش، آلکسا (Alexa) آمازون با رشدی از ۸۰۰ هزار کاربر آمریکایی در ماه می سال ۲۰۱۶ به ۲/۶ میلیون کاربر تا انتهای سال، شاهد رشد چشمگیری بوده است. طبق گفته Verto، آنهایی که سال گذشته از آلکسا استفاده کرده‌اند، تعامل دائمی با پلتفرم آمازون اکو داشته‌اند.

عمده دلیل محبوبیت سیری در میان کاربران به خاطر آیفون و اخیراً هم به خاطر کامپیوترهای مک و آیپد بوده، پس چندان هم جای شگفتی ندارد که هنوز هم سیری جزو برترین‌های حوزه دستیار هوشمند باشد. اما با افزایش محبوبیت اسپیکرهای هوشمند، و درخشش آمازون در حوزه، این کاهش محبوبیت خیلی هم دور از انتظار نیست. در حقیقت با ظهور آلکسا، و همچنین رقبایی چون گوگل هوم، می‌توان دلیل این کاهش کاربر سال گذشته را متوجه شد. احتمالاً کاربران اخیراً به نتیجه رسیده‌اند که صحبت کردن با دستیار هوشمندشان در منزل راحت‌تر از گفتگو با سیری در حین حرکت است.

با تمام این تفاسیر، اپل تلاش می‌کند تا با اپل هوم پاد، بازهم جایگاه خود را در این حوزه حفظ کند. بدین ترتیب و با کمک اسپیکر هوشمند جدید، انتظار می‌رود تا ماه می ۲۰۱۸ تعداد کل کاربران سیری به بیش از ۵۰ میلیون کاربر برسد.

persianpishraneh.com


بیوگرافی بولگاری : جواهرات و کالای لوکس با ظرافت ایتالیایی و پیشینه یونانی

بیوگرافی بولگاری : جواهرات و کالای لوکس با ظرافت ایتالیایی و پیشینه یونانی

بولگاری یکی از برجسته ترین نام های تجاری عرصه ی جواهرات و کالای لوکس در ایتالیا محسوب می شود. این شرکت در زمینه های بیشماری از جواهرات نقره گرفته تا هتلداری مشغول به فعالیت است. در این مطلب نگاهی خواهیم انداخت به تاریخچه ی بولگاری که از روستایی کوچک در یونان شروع شد و اکنون به یکی از معروف ترین علامت های تجاری تبدیل شده است. دلیل اینکه در لوگوی شرکت به جای Bulgari ازBVLGARI استفاده شده است، چیست؟ با بامیلو بلاگ همراه باشید.

persianpishraneh.com

بنیان گذار بولگاری

سوتیریوس وولگاریس (Sotirios Voulgaris) در سال ۱۸۵۷ در روستایی کوچک در رشته کوه پیندوس (Pindus) واقع در شمال یونان دیده به جهان گشود. از زمان امپراتوری روم شرقی (Byzantine Empire)، این ناحیه به هنر نقره کاری مشهور بوده است. هنری که از اجداد به فرزندان منتقل می شد. خانواده ی وولگاریس هم در این زمینه مشغول به کار بودند. تخصص اصلی آنها گوشواره نقره، سگگ کمربند، و غلاف شمشیر بوده است. سوتیریوس نیز هنر نقره کاری را دنبال کرد. البته وی خود را یک هنرمند واقعی و کارآفرین می دانست. سوتیریوس در کنار پدر هنر سنگ زنی و مهارت های نقره کاری خود را به اوج رسانید.

وولگاریس در سال ۱۸۷۷ به کورفو (Corfu) نقل مکان کرد. کورفو جزیره ای در شمال غربی یونان است. از آنجا به شهر ناپل (Naples) رفت و در نهایت نیز بسال ۱۸۸۱ در رم (Rome)، پایتخت کشور ایتالیا که به سرعت در حال مدرنیزه شدن بود، ساکن شد. وولگاریس در سال ۱۸۸۴ اولین فروشگاه خود را در رم افتتاح کرد.

به دنبال رشد کسب و کار، وی نام فروشگاه خود را از وورگاریس به بولگاری (Bulgari) تغییر داد. بولگاری نسخه ی آوایی نام خانوادگی او بود که با زبان ایتالیایی هماهنگ شده بود و این نام برای شرکت جدید برگزیده شد.

وولگاریس در سال ۱۹۰۴ به همراه دو پسرش کونستانتینو (Constantino) و جورجو (Giorgio) فروشگاه مرکزی خود را با نام بولگاری در خیابان معروف «ویا دی کوندوتی» (Via Dei Condotti) رم افتتاح کرد. این خیابان محلی برای بازدید توریست های ثروتمند بریتانیایی و آمریکایی بشمار می رفت. بولگاری به سرعت در زمینه ی کالاهای لوکس، بخصوص طراحی جواهرات یونانی و رومی شهرت پیدا کرد.

سکان دار بعدی بولگاری

در سال ۱۹۳۲ که سوتیریوس وولگاریس رخت از جهان فروبست، ضمام امور به دست فرزندان او یعنی کونستانتینو و جورجو سپرده شد. این دو تاریخچه ی بولگاری را به سمت جدیدی هدایت کردند. آنها طراحی داخلی فروشگاه های خود را به ساختاری مجلل و بین المللی تغییر دادند. در همین راستا سنگ مرمر ایتالیایی صورتی و بژ شاخصه ی اصلی این طراحی و نماد فروشگاه های بولگاری قرار گرفت.

در ادامه ی این تغییرات لوگوی شرکت بر اساس الفبای لاتین که در آن زمان رایج بود از Bulgari به BVLGARI تغییر یافت. حرف u در این لوگو به V تغییر کرد. البته تلفظ این واژه هنوز هم به شکل قدیمی آن است. حتی آدرس اینترنتی شرکت نیز با واژه ی Bulgari نوشته می شود. این دو برادر توانستند شهرت بولگاری را بیش از پیش افزایش دهند و آن را در زمینه ی جواهرات به یک مرجع تبدیل کنند.

پس از وقوع جنگ جهانی دوم، بولگاری مواد اولیه ی خود را از سنگ های بسیار گران بها جدا کرد و روی طلای زرد متمرکز شد. این مسأله در سال های پس از جنگ تغییر کرد. جواهرات پلاتینیوم، تزئین شده با الماس، زمرد، یاقوت کبود و یاقوت سرخ محصولات اصلی بولگاری را تشکیل می دادند. طی دهه ی ۱۹۶۰ شهرت شرکت بسیار افزایش یافت و در زمینه ی جواهرات و کالاهای لوکس در ایتالیا و آمریکا حرف اول را می زد.

استحکام تجارت و پایه های شرکت

در سال ۱۹۶۷ سه فرزند جورجو سکان شرکت را در اختیار گرفتند و نسل سوم ریاست شروع شد. طی دهه ی ۱۹۷۰ بولگاری وجهه ی جهانی به خود گرفت و فروشگاه های خود را در شهرهای نیویورک (New York) آمریکا، ژنو (Geneva) سوئیس و پاریس (Paris) فرانسه افتتاح کرد. این شرکت همچنین به عرصه ی ساعت های مچی نیز وارد شد. اینجا بود که ساعت های مچی، انگشتر و دستبندهای با طرح مار توسط آنها ساخته شد. افراد مشهور نیز به رونق این شرکت و شهرت روزافزون آن کمک فراوانی کردند. از جمله این افراد می توان به سوفیا لورن (Sophia Loren)، آدری هپبورن (Audrey Hepburn) و الیزابت تیلور (Elizabeth Taylor) اشاره کرد.

توسعه تجارت

دهه ی ۱۹۸۰ با رکود تجارت همراه بود. برای مقابله با این رکود، بولگاری تبلیغات گسترده ای را شروع کرد. این شرکت فروشگاه های خرده فروشی جدیدی را در سراسر جهان افتتاح نمود و تنوع محصولات خود را افزایش داد.

بولگاری تمرکز خود را از طراحی جواهرات برای مراسم های خاص به محصولات روزمره تغییر داد. دهه ی پس از آن نیز محصولاتی همچون عطر، شال، کراوات، عینک آفتابی و چرم به دایره ی محصولات آنها اضافه شد

.

در سال ۲۰۰۱ طی یک سرمایه گذاری مشترک با شرکت هتل سازی لاکچری گروپ (Luxury Group) پروژه ی استراحتگاه و هتل های بولگاری (Bulgari Hotels & Resorts) کلید خورد. اولین هتل در سال ۲۰۰۴ در شهر رم افتتاح شد. پای هتل های بولگاری به میلان (Milan)، بالی (Bali) و لندن (London) نیز کشیده شد. شانگهای (Shanghai)، پکن (Beijing) و دبی (Dubai) از اهداف بعدی این شرکت برای تأسیس هتل بشمار می روند. هتل و استراحتگاه بولگاری در سال ۲۰۱۵ در دبی (تصویر) افتتاح شد.

persianpishraneh.com

تصاویر مهیج از موج های یخ زده

تصاویر مهیج از موج های یخ زده

تا به حال تصاویری از دانه های برف، مولکول های آب، گیاهان زیبا، جانوران عجیب و غیره دیده اید. اما آیا تا به حال منجمد شدن موج های اقیانوس را دیده اید؟  این تصاویر در پایگاه دومونت دِ اورویل قطب جنوب گرفته شده اند.

persianpishraneh.com


عجیب نیست که موج های اقیانوس با آن همه خروش و تحرک و انرژی چگونه یخ می زند؟ در این مقاله بخوانید.

آیا موج ها می توانند مانند حرف هایی که در رسانه های اینترنتی می شنویم، یخ بزنند؟ ببخشید، اگر فکر کردید که جواب بله است، اشتباه کرده اید و گول یک شایعه ی اینترنتی را خورده اید.

در واقع، موج های یخ زده در طول زمان و طی روندی به نام “یخچال سازی” شکل می گیرند. بله، این تصاویر چیزی جز یخچال های زیبا در سرتاسر دنیا نیستند؛ البته مناطق قطبی و هم چنین در رشته کوه های هر قاره، حتی در مناطق استوایی.

 

طبق تعریف ویکی پدیا، یخچال طبیعی به توده‌ای یخ درحال جریان بر اثر نیروی گرانش از نواحی بلند کوهستانی یا نواحی قطبی، که دارای هوای بسیار سردی هستند، اطلاق می شود.

یخ یخچال در روند سفرش، مانند آنچه که در تصاویر مشاهده می کنید، فشرده شده و طی قرار گرفتن مداوم در معرض عناصر، اشکال زیبا به خود می گیرند.

 

و در مقابل، اشکالی که در تصاویر مشاده می کنید، هنگام ذوب شدن صورت گرفته اند، نه انجماد…

قسمت های پایینی یخ که به شکل شکست موج است در واقع قندیل هستند، و رنگ های متفاوت، نتیجه ی تفاوت سرعت های انجماد یخ است.

persianpishraneh.com