۱۳ ماده غذایی که در این «هوای آلوده» شما را زنده نگه می دارند

۱۳ ماده غذایی که در این «هوای آلوده» شما را زنده نگه می دارند

به فصل آلودگی هوا رسیده ایم و کمتر کسی است که هراس این روزهای دشوار و هوای آلوده را در دل نداشته باشد. تهران به عنوان پایتخت ایران جزو یکی از آلوده ترین شهرهای ایران بشمار می رود

به گزارش دیلی رکوردز و به نقل از بامیلو در میان آلوده ترین شهرهای جهان اسم ۴ شهر ایران به چشم می خورد که خبری از تهران نیست. اهواز و کرمانشاه رتبه های اول و دوم را به خود اختصاص داده اند. سنندج و یاسوج نیز در رتبه های هفتم و نهم این رتبه بندی قرار می گیرند. البته لازم به ذکر است که گرد و غبار عامل اصلی آلودگی در این شهرها است. پیشاور پاکستان در رتبه ی سوم این لیست جای می گیرد. اما اگر می خواهید بدانید در این هوای آلوده که ترکیبی از گرد و غبار، دود ماشین ها و کارخانه ها زندگی ما را احاطه کرده است، چه چیزی بخوریم؛

persianpishraneh.com

آلودگی هوا بحرانی که به نظر راه حل ندارد

در چند دهه ی اخیر آلودگی هوا به بحرانی برای کشور تبدیل شده است. با نزدیک شدن پاییز گرد و غبار استان های غربی را در می نوردد و زمستان نیز به کابوسی برای کلان شهرهای ایران تبدیل شده است. هر ساله این مسأله به سرخط خبرهای کشور تبدیل می شود و ظاهراً تنها راهکار مسئولین دعا کردن و ارتباط دادن بلایای طبیعی به امور ماورائی و گناهان مردم است. برای اطلاعات کامل تر در این زمینه، مطلب «هر آنچه که باید در مورد آلودگی هوا بدانیم» را هم بخوانید

این مسأله قابل انکار نیست که بیماری های تنفسی یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در کشور بشمار می رودو نیازمند برنامه ریزی دقیق و مبارزه ای سازمان یافته است. مبارزه ای که عزم تمام دستگاه های قانون گذار و اجرایی کشور را می طلبد. اما بهتر است در این وضعیت که سلامت شهروندان به اولویت های ثانویه و دست چندمی مسئولین تبدیل شده است خود ما دست به کار شویم و بهترین خوراکی ها و غذاهای ممکن را برای مبارزه با آلودگی هوا بهتر بشناسیم.

اما در این هوای آلوده چه بخوریم؟ 

۱- کلم بروکلی دشمن شماره یک هوای آلوده

آلودگی هوا یا هوای پاک، زمستان و تابستان، همواره سعی کنید بروکلی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این سبزی خوش رنگ جدای از کمک به کاهش وزن و آنتی اکسیدان بالا برای مبارزه با سرطان، هنگام آلودگی هوا نیز مهمترین خوراکی بشمار می رود. این یافته ها طی تحقیقاتی در دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins University) ایالات متحده به اثبات رسیده است.

۲- لیمو و آمله

ویتامین C یکی از قدرتمندترین آنتی اکسیدان ها برای بدن است. ویتامین C جدای از مبارزه با رادیکال های آزاد در بازسازی ویتامین E نیز مفید واقع می شود. لیمو و آمله (میوه ای شبیه به لیمو با خاستگاه اصلی هندوستان) منابعی غنی از ویتامین C هستند. یک عدد از این میوه ها بیش از ۴۰ درصد ویتامین C مورد نیاز بدن را در طول روز تأمین می کنند. حدأقل روزی یک لیمو میل کنید.

۳- سبزیجات برگ سبز

 

سبزیجات برگ سبز جدای از خواص بیشماری که برای سلامتی دارند برای روزهای آلودگی هوا نیز ایده آل هستند.اسفناج، برگ تربچه، شنبلیله و گشنیز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همه ی این سبزی ها غنی از بتاکاروتن، دارای درصد آنتی اکسیدان بالا و ضد التهاب هستند. شستشوی کامل سبزیجات را نیز فراموش نکنید. با وجود آلودگی هوا سطح سبزیجات نیز آغشته به آلودگی است.

۴- آجیل

آجیل ها بخصوص بادام و گردو غنی از اسید چرب امگا۳ هستند. این اسید چرب به احیای بافت های بدن و جوان سازی پوست کمک می کند.

پس اگر مقداری از آجیل شب یلدا باقی مانده، امانش ندهید. و.

۵- برگ کلم کالی

کلم کالی یکی از مفیدترین گونه های سبزیجات است. هر ۱۰۰ گرم کلم کالی خام دارای ۴۹ کالری بوده و غنی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین E، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B6، اسید فولیک و منگنز است. کالی همچنین دارای مواد معدنی آهن، کلسیم، پتاسیم و فسفر است. بخش عمده ی خواص کلم کالی هنگام پخت از بین می رود لذا بهتر است آن را به صورت خام مصرف کنید.

۶- دانه های شنبلیله و خردل

دانه های شنبلیله و خردل نیز غنی از اسید چرب امگا۳ هستند و برای سلامتی بسیار مفیدند. دانه ی خردل را به عنوان چاشنی در بسیاری غذاها می توان استفاده کرد و قبل از صبحانه نیز برای سم زدایی مصرف می شود.

۷- ریحان و نعنا

ریحان و نعنا در بیشتر عطاری ها به عنوان گیاه دارویی وجود دارد. از این دو برای درمان سرماخوردگی، سرفه و تقویت سیستم ایمنی استفاده می شود. برای مقابله با آلودگی هوا هر روز صبح ۴ الی ۶ برگ از این دو گیاه خوش عطر را به چای خود اضافه کنید.

۸- زنجبیل

دمنوش زنجبیل برای روزهای سرد زمستان فوق العاده است. یک فنجای دمنوش زنجبیل برای مقابله با سرماخوردگی و سرفه حرف اول را می زند. همچنین برای مقابله با هوای آلوده نیز بسیار مفید است. یک فنجان چای زنجبیل همراه با یک قاشق عسل، نوشیدنی ایده آل برای سم زدایی و مقابله با آلودگی هوا است.

۹- زردچوبه

هنگامی که صحبت از خاصیت التیام بخشی به میان می آید زردچوبه حرف اول را می زند. غیرممکن است که در آشپزخانه زردچوبه پیدا نشود. به عنوان ادویه نیز تقریباً در بیشتر غذاها استفاده می شود. آنتی اکسیدان موجود در زردچوبه ریه ها را از مواد سمی محافظت می کند. مخلوطی از زردچوبه، عسل و کره برای مقابله با آلودگی هوا بسیار مفید است.

۱۰- گوجه فرنگی

برای مقابله با هوای آلوده بهتر است گوجه فرنگی را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید. گوجه فرنگی شامل آنتی اکسیدان لیکوپن (Lycopene) است که برای بیماری های تنفسی بسیار مفید است. گوجه فرنگی تازه را در انواع غذاها مثل سوپ مصرف کنید. همچنین داخل سالاد یا در کنار سبزیجات روی سفره می توان گوجه فرنگی را مصرف کرد.

۱۱- تخم کتان

تخم کتان دارای مقادیر بالایی فیتواستروژن (phytoestrogens) و اسید چرب امگا ۳ است. فیتواستروژن خواص آنتی اکسیدانی دارد که در کاهش آثار بیماری آسم و دیگر واکنش های آلرژیک بدن مفید واقع می شود.

۱۲- آووکادو

آووکادو سرشار از ویتامین E است که در مقابله با آلودگی هوا مفید است. آووکادو به شیوه های گوناگونی مصرف می شود و به راحتی می توان آن را در رژیم غذایی گنجاند. همانطور که قبلاً اشاره شد همه ی میوه ها و سبزیجات را قبل از مصرف کاملاً شستشو دهید تا از اثرات هوای آلوده پاکسازی شوند.

۱۳- روغن زیتون

آلفا-توکوفرول (Alpha-tocopherol) یک نوع ویتامین E است که در روغن زیتون یافت می شود. این ترکیب شیمیایی عملکرد ریه ها را بهبود می بخشد و در هوای آلوده به کمک آنها می آید. همچنین اسید چرب موجود در روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی است. بهترین شیوه ی مصرف روغن زیتون افزودن آن به سالاد است. گرم کردن روغن زیتون باعث از بین رفتن برخی خواص آن می شود. برای مقابله با آلودگی هوا سعی کنید روغن زیتون را به صورت خام مصرف کنید.

سخن پایانی

در نهایت تا جای ممکن سعی کنید از خروج غیرضروری از خانه اجتناب کنید. در صورتی هم که از خانه خارج شدید برای کاهش اثرات هوای آلوده از ماسک های فیلتردار استفاده کنید. در صورت توان مالی می توانیددستگاه های تسویه ی هوا نیز تهیه نمایید. تا جای ممکن در خانه گل و گیاه بکارید و هر جا که توانستید درختی بکارید تا دست در دست یکدیگر به مبارزه با این معضل بزرگ برویم.

persianpishraneh.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.