زندگی نامه جیمی ویلز: بنیان گذار ویکی پدیا را بهتر بشناسید

زندگی نامه جیمی ویلز: بنیان گذار ویکی پدیا را بهتر بشناسید

persianpishraneh.com

 جیمی ویلز یک کارآفرین اینترنتی است که بیشتر به خاطر راه اندازی دانش نامه آزاد ویکی پدیا شناخته می شود. وی در سال ۱۹۶۶ در شهر هانتسویل آمریکا متولد شد. ویلز در رشته ی مدیریت مالی تحصیل کرد و سپس به دنبال تجارت رفت. جیمی ویلز در سال ۲۰۰۱ دانش نامه محتوای آزاد ویکی پدیا را راه اندازی کرد که اکنون بزرگترین دانشنامه جهان محسوب می شود. وی همچنین سرویس میزبانی وب ویکیا را راه اندازی کرده است. با بامیلو بلاگ همراه باشید.

ابتدای زندگی جیمی ویلز

 

جیمی دونال ویلز (Jimmy Donal Wales) در ۷ آگوست ۱۹۶۶ (۱۶ مرداد ۱۳۴۵) در شهر هانتسویل (Huntsville) ایالت آلاباما (Alabama) آمریکا دیده به جهان گشود. او تحصیلات خود را تا کلاس هشتم در یک مدرسه ی کوچک ۱ اتاقه که توسط مادر و مادربزرگش اداره می شد سپری کرد.

جیمی یک کودک باهوش و کنجکاو بود که از طریق روش مونته‌سوری (Montessori) تحصیلات خود را شروع کرد. وی زمان زیادی را با خواندن دانشنامه (دایرهالمعارف) ها سپری می کرد. جیمی ویلز دوره پیش دانشگاهی خود را در مدرسه ی راندولف (Randolph) گذراند. سپس به دانشگاه آبرن (Auburn University) رفت و در رشته ی مدیریت مالی (Finance) یا اقتصاد مالی مشغول به تحصیل شد. ویلز مقطع دکترای خود را در رشته اقتصاد مالی از دانشگاه آلاباما (University of Alabama) دنبال کرد. او قبل از اتمام تحصیل برای کار در یک شرکت خدمات مالی به دانشگاه ایندیانا (Indiana University) منتقل شد.

ویکی پدیا

جیمی ویلز از دوران کودکی نیز به دنیای اینترنت علاقه داشت. سال ۱۹۹۶ بود که برای پایه گذاری یک استارآپ به نام بومیس (Bomis) کار در شرکت خدمات مالی را رها کرد. با اینکه کسب و کار جدید موفق نبود اما به ویلز کمک کرد تا ایده ی راه اندازی یک دانش نامه آزاد را پیگیری کند.

در مارس ۲۰۰۰ بود که وبسایت مرجع محتوای باز نیوپدیا (Nupedia) را راه اندازی کرد. لری سنگر (Larry Sanger) فیلسوف اهل ایالات متحده نیز توسط ویلز به عنوان سردبیر نیوپدیا انتخاب شد.

سنگر در سال ۲۰۰۱ در خصوص راه اندازی مجموعه هایی با عنوان ویکی (Wiki) صحبت کرد و ویلز نیز این پیشنهاد را پذیرفت. وبسایت ویکی پدیا (Wikipedia) و نیوپدیا برای مدتی کنار هم اداره می شدند. چندی بعد مشخص شد که ترافیک بازدید ویکی پدیا به مراتب بالاتر بوده و جذب مخاطب آن نیز بیشتر است.

بودجه ای برای ادامه ی فعالیت سنگر وجود نداشت. به همین سبب وی در سال ۲۰۰۲ از هردو شرکت استعفا داد. بعدها در یک نزاع عمومی ویلز عنوان کرد که سنگر نقش جزئی در ایجاد ویکی پدیا داشته است و خودش به تنهایی ایده ی این کار را پیاده کرده است. از طرف دیگر سنگر ادعا می کرد که یکی از بنیان گذاران اصلی ویکی پدیا بوده است.

بنیاد ناسودبر ویکی مدیا (Wikimedia Foundation) در سال ۲۰۰۳ توسط جیمی ویلز پایه گذاری شد. بنیادی که از این سال به بعد توسعه ی وبسایت ویکی پدیا را تحت کنترل دارد.

دیگر سرمایه گذاری ها

در سال ۲۰۰۴ جیمی ویلز با همکاری آنجلا ویزلی استرلینگ (Angela Beesley Starling) بنیاد سودآور ویکیا (Wikia) را راه اندازی کرد. ویلز در سال ۲۰۰۹ از سمت مدیر عاملی این شرکت کناره گیری کرد.

جیمی ویلز در سال ۲۰۱۲ با دولت بریتانیا در خصوص دسترسی به اطلاعات آزاد مذاکره نمود و آنها را از اهمیت این جریان آگاه ساخت. هدف این بود که یک پروژه تحقیقاتی با پشتیبانی دولت راه اندازی شود که مالیاتی به آن تعلق نگیرد. این مسأله در نهایت رخ داد.

ولز در کنار وظایف خود در ویکی پدیا، در هیئت مشورتی تعدادی از بنیادهای دانشگاهی و مراکز پژوهشی نیز مشغول به کار است.

زندگی شخصی

جیمی ویلز تاکنون ۳ بار ازدواج کرده و دارای ۲ دختر است. وی جوایز و مقام های افتخاری زیادی از طرف سازمان ها و مؤسسات از جمله کالج آمهرست (Amherst College) دریافت کرده است.

persianpishraneh.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.