بیوگرافی ویوین وست وود : تلفیق سبک پانک با دنیای مد

بیوگرافی ویوین وست وود : تلفیق سبک پانک با دنیای مد

ویوین وست وود طراح مد بریتانیایی است که موج جدیدی در سبک پوشش روزمره به وجود آورد. ورود سبک پانک و موج نو به دنیای پوشاک روزمره یکی از دستاوردهای ویوین وست وود است. شاید بتوان وست وود را متفاوت ترین طراح مد دانست. وی همیشه سعی داشته خلاف جریان آب حرکت کند و ایده های متفاوت خود را به جهان ثابت کند. جدای از دنیای مد، سبک موسیقی پانک راک هم به او مدیون است. با بامیلو بلاگ همراه باشید

persianpishraneh.com

ابتدای زندگی

ویوین ایزابل سوایر (Vivienne Isabel Swire) در ۸ آوریل ۱۹۴۱ (۱۹ فروردین ۱۳۲۰) در شهر گلوساپ (Glossop) شهرستان دربی شایر (Derbyshire) انگلستان به دنیا آمد. پدرش یک پینه دوز بود و مادرش نیز در یک کارخانه پنبه مشغول به کار بود. در سن ۱۷ سالگی وی همراه خانواده به شهر هرو (Harrow) در شهرستان میدلسکس (Middlesex) انگلستان مهاجرت کردند. ویوین وست وود در کارخانه ای محلی برای خود شغل پیدا کرد. سرانجام نیز در دانشکده تربیت معلم پذیرفته شد. وی بعدها زندگی دشوار خود را این گونه توصیف می کند:

من در بخشی از کشور رشد کردم که پایه های انقلاب صنعتی در آن استوار بود. من در خصوص نمایشگاه های هنری چیزی نمی دانستم. هیچ گاه یک کتاب هنری در دست نگرفته بودم. حتی یک بار هم به تئاتر نرفته بودم.

در اوایل دهه ۱۹۶۰ زندگی ویوین رنگ و بوی جدیدی به خود می دید. وی با درک وست وود (Derek Westwood) ازدواج کرد. از او دارای یک پسر به نام بن (Ben) شد و به عنوان معلم شروع به تدریس کرد. سپس همه چیز دگرگون شد. ازدواج اول او به هم خورد و با مالکوم مک لارن (Malcolm Mclaren) آشنا شد. مک لارن دانشجوی رشته هنر بود. همچنین بعدها رهبر گروه پانک راک سکس پیستولز (Sex Pistols) شد. ویوین وست وود از همسر دوم خود نیز فرزندی به نام جوزف (Joseph) به دنیا آورد. در این احوال بود که وست وود شروع به ساخت جواهرات کرد. جایی که وست وود و دنیای هنر با همدیگر آشنا شدند. وی در این خصوص می گوید:

من به مالکوم تکیه کردم. کسی که درهای جدیدی به رویم گشود. او هرچیزی که در آن زمان نیاز داشتم را به من بخشید.

شکوفایی شغلی ویوین وست وود

درسال ۱۹۷۱ مالکوم یک فروشگاه در خیابان کینگز رود (Kings Road) لندن باز کرد. وی طرح های وست وود را در آنجا عرضه می کرد. این فروشگاه کم کم به مرکز مد برای جنبش پانک بدل شد. مالکوم مدیر گروه پانک راک سکس پیستولز شد. به دنبال آن لباسهایی که ویوین وست وود طراحی می کرد به گروه آنها شکل و هیئت جدیدی بخشید.

به دنبال محو شدن جنبش پانک، وست وود به روال طراحی خود ادامه داد. وی همیشه در نوک پیکان تغییرات است. نه تنها بر دنیای مد اثرگذار است بلکه تفکرات خود را به آن دیکته می کند. کلکسیون دزد دریایی (Pirate) او مسیر طراحی وست وود را وارد فاز جدیدی کرد و دوست داران مد را بیش از پیش با ویوین وست وود آشنا ساخت. طراحی های او شامل پیراهن های کوتاه دهه هفتاد، پارچه های توری و ابریشمی و کت و دامن‌ های پشمی دهه نود نیز بود. طراح مد، جاسپر کونران (Jasper Conran) در خصوص وست وود این گونه توضیح می دهد:

وست وود برای دیگر طراحان مانند یک برف روب است. وی حرکت می کند و بقیه به دنبال او راه می افتند.

سبک متفاوت وست وود

سبک متفاوت و جداگانه ویوین وست وود با جسارت خاص او در زمینه کاری ترکیب شده است. یک بار او در هیئت مارگارت تاچر (Margaret Thatcher) بر روی جلد مجله انگلیسی تاتلر (Tatler) ظاهر شد. این مسأله بر شهرت وست وود افزود. کت و دامنی که مارگارت تاچر سفارش داده بود آماده تحویل بود. این در حالی بود که تاچر برای دریافت سفارش تا آن لحظه اقدام نکرده بود. وست وود از این فرصت استفاده کرد و با آن لباس عکس گرفت. البته این مسأله باعث آزردگی خاطر مارگارت تاچر شد.

هیچ گاه نمی توان تأثیرگذاری بیش از حد ویوین وست وود را بر دنیای مد انکار کرد. وی ۲ بار به عنوان برترین طراح سال بریتانیا انتخاب شده است. همچنین در سال ۱۹۹۲ نشان افسر رتبه امپراتوری بریتانیا (Order of the British Empire) را نیز از دستان ملکه دریافت کرد.

سال های انتهای زندگی

در سال ۱۹۸۳ او از همسر دومش (مک لارن) جدا شد. ۱۰ سال بعد و در سال ۱۹۹۳ برای بار آخر با دستیار خود آندریاس کرونتالر (Andreas Kronthaler) که ۲۵ سال از وست وود کوچک تر بود ازدواج کرد. اکنون کرونتالر دستیار طراح اوست و هردو در جنوب لندن ساکن هستند.

وست وود حدود ۳۰ سال بر میزان شهرت و ثروت خود افزود. البته این شهرت و ثروت نمود آنچنانی در زندگی این بانوی بریتانیایی ندارد. ویوین وست وود هنوز هم در همان آپارتمان کوچک خود در جنوب لندن زندگی می کند. هر ماه حدود ۴۰۰ دلار برای هزینه خانه پرداخت کرده و با دوچرخه سر کار حاضر می شود.

persianpishraneh.com

بیوگرافی کلوین کلاین : رؤیایی که ساخته و فروخته شدبیوگرافی کلوین کلاین : رؤیایی که ساخته و فروخته شد

بیوگرافی کلوین کلاین : رؤیایی که ساخته و فروخته شد

کلوین کلاین طراح مد آمریکایی است. طرح های او شامل لباس زنانه، مردانه و لباس زیر است. اکنون زیورآلات، عطر و ساعت نیز تحت عنوان کلوین کلاین به جهان عرضه می شود. وی از همان ابتدای کودکی به طراحی مد علاقه ی فراوانی داشت. اولین گام حرفه ای کلاین در دنیای مد حرفه ای در سال ۱۹۶۲ برداشته شد.


کلوین کلاین طراح مد آمریکایی است. طرح های او شامل لباس زنانه، مردانه و لباس زیر است. اکنون زیورآلات، عطر و ساعت نیز تحت عنوان کلوین کلاین به جهان عرضه می شود. وی از همان ابتدای کودکی به طراحی مد علاقه ی فراوانی داشت. اولین گام حرفه ای کلاین در دنیای مد حرفه ای در سال ۱۹۶۲ برداشته شد.

نیم نگاه

کلوین کلاین در سال ۱۹۴۲ در نیویورک به دنیا آمد. وی در شهر نیویورک به تحصیل رشته مد پرداخت. یکی از اولین تجارب کاری کلاین شاگردی برای مجموعه تولیدی کت و شلوار بود. در سال ۱۹۶۸ به همراه چارلز شوارتز شرکت خود را افتتاح کردند. شوارتز جنبه تجاری کار را اداره می کرد و کلوین کلاین هم امور مربوط به طراحی را بر عهده گرفت.

شرکت آنها در ابتدا روی کت و شلوار و کت تک تمرکز داشت. چندی بعد خط تولید لباس های ورزشی آنها نیز مورد استقبال خوبی قرار گرفت. وی ۳ بار جایزه کوتی آواردز (Coty Awards) را برای طراحی لباس زنانه دریافت نمود. در نهایت نیز لباس مردانه، جین، لوازم آرایشی، عطر و اثاث منزل به تولیدات شرکت افزوده شد. کلاین در سال ۲۰۰۳ شرکت خود را به فروش رساند.

ابتدای زندگی

کَلوین ریچارد کلاین (Calvin Richard Klein) در ۱۹ نوامبر ۱۹۴۲ (۲۸ آبان ۱۳۲۱) در محله برانکس (Bronx) نیویورک پا به عرصه وجود نهاد. وی فرزند وسط از ۳ فرزند خانواده بود. پدرش اصالتاً اهل مجارستان بود و یک مغازه خواربارفروشی را در محله هارلم (Harlem) نیویورک اداره می کرد. مادر کلاین خانه دار بود. کلاین به همراه مادرش به خیاطی مادربزرگش سر می زد. به این ترتیب کم کم علاقه ی او به دنیای مد و لباس شکل گرفت. دبیرستان هنر صنعتی و دانشکده هنر نیویورک مقصدهای بعدی کلاین بودند. وی در سال ۱۹۶۳ از دانشگاه ایالتی FIT فارغ التحصیل شد.

روند تجاری کلوین کلاین

کلوین کلاین قبل از شروع تجارت مستقل خود برای شرکت های متعددی کار کرد. در سال ۱۹۶۸ او و دوست دوران کودکیش چارلز شوارتز (Charles Schwartz) شریک تجاری شدند. شوارتز برای شروع کار جدید ۱۰ هزار دلار هزینه کرد. کلاین با این سرمایه نام تجاری خود را راه اندازی نمود. وی در ابتدا یک نمایشگاه کوچک اجاره کرد. در نهایت به ساختمان تجاری بزرگ بونویت تلر (Bonwit Teller) منتقل شد. وی در این ساختمان با یکی از مشتریان ثابت خود ملاقات کرد و این ملاقات به انتقال کلاین به ساختمان بونویت تلر انجامید. ورود او به این ساختمان بزرگ مشتریان فراوانی برایش به ارمغان آورد. او در ابتدای دهه ی ۷۰ میلادی میلیون ها دلار فروش کرد.

کلوین کلاین در ابتدا روی کت های زنانه تمرکز داشت. این رویه اما به زودی تغییر کرد و پوشاک بانوان نیز به طراحی های او افزوده شد. سبک او ساده و مینیمالیسم مبنی بر دوخت بسیار حرفه ای و پارچه های با کیفیت بود. پس از موفقیت های پی در پی، کلاین به دنیای لباس مردانه و جین نیز وارد شد. او به زودی به یکی از بازیگران قدرتمند در دنیای جین بدل شد.

کمپین های تبلیغاتی

 

کمپین های تبلیغاتی کلوین کلاین به طرز فوق العاده ای تأثیر گذار بودند. کمپین های او بیشتر حول افراد و نقش آفرینان جوان می چرخید. یکی از معروف ترین تبلیغ های شرکت مربوط به سال ۱۹۸۱ می شود. در این تبلیغ بروک شیلدز (Brooke Shields) بازیگر و مدل آمریکایی ایفای نقش می کند.

در سال ۱۹۹۵ نیز یکی از کمپین های تبلیغاتی شرکت در خصوص لباس های جین به دلیل عدم رعایت شئونات اخلاقی خبرساز شد. کار به جایی کشید که رئیس جمهور بیل کلینتون (Bill Clinton) و بانوی اول وقت هیلاری کلینتون (Hillary Clinton) نیز علیه این کمپین جبهه گیری کردند.

مدل ها، بازیگرها، ورزشکاران و افراد مشهور فراوانی در طول این سال ها وارد کمپین های تبلیغاتی کلوین کلاین شده اند.

محصولات ماندگار

شاید بتوان محصولات جین و بخصوص شلوارهای جین کلوین کلاین را یک انقلاب در زمینه سبک پوشش بشمار آورد. شلوارهای جین تنگ این شرکت با استقبال فراوانی روبرو شده و به زودی محبوبیت فراوانی پیدا کردند. همان طور که اشاره شد کمپین های تبلیغاتی نیز در روند دیوانه وار محبوبیت آنها تأثیر بسزایی داشتند.

لباس های زیر هم یکی از زمینه های جولان کلوین کلاین بوده است. شورت های باکسر (Boxer shorts) توانست به سرعت محبوبیت فراوانی پیدا کند. این شورت ها روند فروش شرکت را به طرز قابل ملاحظه ای افزایش داد.

فروش شرکت

با به خدمت گرفتن ستارگان دنیای مد مکتب خود را بیش از پیش به جهان عرضه نمود. ویراستار سابق مجله مد وگ (Vogue) یعنی فرانسیس ستین (Francis Stein) یکی از این افراد بود. در دهه ۱۹۸۰ کلوین کلاین به عنوان سازنده لباس زیر و عطرهای لوکس (مجلل) نیز شناخته می شد. در همین دهه بود که نام تجاری کلوین کلاین بر روی اثاث منزل نیز برچسب خورد.

در دهه ۹۰، شرکت با مشکلات مالی فراوانی مواجه شد. به دنبال این مشکلات یکی از دوستان کلاین و کارآفرین مشهور آمریکایی دیوید گفن (David Geffen) با ارائه یک طرح نجات مالی شرکت کلاین را از این بحران بیرون کشید. شرکت کلوین کلاین بعدها در سال ۲۰۰۰ شکایتی علیه شرکت وارناکو گروپ (Warnaco Group) به اتهام نقض توافق نامه و قوانین علامت تجاری تنظیم نمود. این پرونده در خارج از دادگاه حل و فصل شد. کلاین و شوارتز در سال ۲۰۰۳ شرکت خود را با رقم ۴۳۰ میلیون دلار به شرکت فیلیپس ون هوزن (Phillips-Van Heusen) فروختند.

زندگی شخصی

کلوین کلاین در سال ۱۹۸۶ با کلی رکتور (Kelly Rector) ازدواج کرد. این ازدواج اما به طول نینجامید. آنها در سال ۱۹۹۶ از همدیگر جدا شدند. زندگی جداگانه این زن و شوهر تا سال ۲۰۰۶ ادامه داشت. در این سال جدایی آنها به صورت رسمی اعلام شد.

کلاین مدتی هم با اعتیاد به الکل و مواد مخدر دست و پنجه نرم می کرد. وی پس از فروش شرکت دوران توانبخشی خود را سپری کرد و اکنون در سلامت کامل به سر می برد.

 persianpishraneh.com

راهنمای جامع و تخصصی خرید تلویزیون

راهنمای جامع و تخصصی خرید تلویزیون

خرید یک تلویزیون جدید، کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است. مدل‌های بسیار متنوعی در بازار وجود دارند که حتی با وجود اندازه و مشخصات نزدیک به هم، بازه‌های قیمتی بسیار وسیعی را شامل می‌شوند. تولیدکننده‌ها و فروشندگان، در مورد ویژگی‌های مختلف، تکنولوژی‌های عجیب و غریب صوتی، ادعاهای اغراق‌آمیز در مورد کیفیت تصویر و بسیاری از موارد دیگر صحبت می‌کنند تا شما را به صرف هزینه‌های بیشتر ترغیب کنند. این در حالی است که دربارۀ تمام این موارد، نظرات و عقاید کاملاً متناقضی در اینترنت هم دیده می‌شود.

در این مطلب، سعی شده اطلاعات نسبتاً جامعی در مورد تلویزیون‌ها و ویژگی‌های مهم آن‌ها که در تصمیم‌گیری شما مؤثر خواهند بود توضیح دهیم. حتی‌الامکان تلاش کرده‌ایم که این موارد را به ساده‌ترین زبان شرح دهیم. البته نمی‌توانیم ادعا کنیم که این مقاله می‌تواند به تمامی سؤالات شما در مورد تلویزیون‌ها پاسخ دهد، اما مهم‌ترین موارد پوشش داده شده‌اند و در صورت پیدا نکردن پاسخ خود در موضوع خاصی نیز، می‌توانید در بخش نظرات همین مطلب سؤال خود را بپرسید. حتماً تا جای ممکن راهنمایی‌تان خواهیم کرد.

سه قانون برای خرید تلویزیون

۱- نادیده گرفتن (اکثر) مشخصات

به طور کلی این طور در نظر داشته باشید که جدول مشخصات تلویزیون‌ها، ابزاری برای متقاعد کردن شما در خرید گران‌قیمت‌ترین محصولات است. شاید تنها اعداد کاملاً قابل اعتماد در این قسمت، پورت‌های ورودی تلویزیون، وزن و ابعاد آن باشد.

پیشنهاد ما این است که بیشتر مشخصات و ادعاهای سازندگان و فروشندگان را نشنیده بگیرید. جدول مشخصات برای مقایسۀ تلویزیون‌ها از حیث دارا بودن ویژگی‌های مختلف مانند HDR، هوشمند بودن یا چنین مواردی مفید است اما برای مقاصدی مانند مقایسه کیفیت تصویر دو محصول مختلف، واقعاً نمی‌توان به این جدول و عناوین تجاری مربوط به شرکت‌های مختلف اعتماد کرد.

۲- هرچه بزرگ‌تر، بهتر

پیشنهاد ما در مورد اندازۀ تلویزیون، حداقل یک مدل ۴۰ اینچی برای تلویزیون مورد استفاده در اتاق کوچک و یک مدل ۵۵ اینچی به بالا برای اتاق‌های بزرگ است.

در واقع، بیش از «ویژگی»هایی مانند رزولوشن ۴K، HDR، هوشمند بودن یا داشتن یک کنترل از راه دور خاص، سرمایه‌گذاری روی سایز صفحه نمایش تلویزیون اهمیت دارد. یکی از ناراحتی‌های رایج پس از خرید تلویزیون بسیاری از افراد، پشیمانی در مورد تهیه نکردن یک مدل بزرگ‌تر است.

البته اگر قصد جا دادن تلویزیون جدید خود در میز تلویزیون یا هر بخش دیگر از دکوراسیون موجود خود را دارید، باید در نظر داشته باشید که محصولی که تهیه می‌کند چند سانتی‌متری کوچک‌تر از فضای در نظر گرفته شده باشد تا از نظر تهویه نیز مشکلی نداشته باشد. البته به جای این کار و در صورتی که پول اضافه دارید، می‌توانید دکوراسیون قبلی را دور ریخته و با توجه به سایز تلویزیون جدیدتان، محل قرارگیری آن را درست کنید.

۳- در نظر گرفتن ۴K و HDR

تلویزیون‌هایی که از رزولوشن ۴K استفاده می‌کنند و البته با نام (Ultra High Definition) نیز شناخته می‌شوند، چهار برابر مدل‌های با رزولوشن ۱۰۸۰p پیکسل در خود جای می‌دهند. به نظر پیشرفت بزرگی می‌رسد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در واقع تشخیص تفاوت وضوح بین یک تلویزیون ۴K با یک HDTV خوب  به خصوص در اندازه‌های متوسط، با چشم معمولی چندان آسان نیست.

اما از طرف دیگر، فرایند ساخت تلویزیون‌های ۴K آسان‌تر از گذشته شده و همین مسئله به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد که محصولات جدید خود را با این رزولوشن، با قیمت مناسب‌تری تولید کنند. این روزها اکثر مدل‌های با سایز بزرگ، با رزولوشن ۴K تولید می‌شوند و رزولوشن‌های ۱۰۸۰p و پایین‌تر در حال تبدیل شدن به گزینه‌های قدیمی و از مد افتاده هستند.

در مجموع، اگر قصد صرف هزینۀ خیلی بالا ندارید و به خصوص به دنبال مدل‌های با سایز نه چندان بزرگ هستید، با توجه به نامحسوس بودن تفاوت این رزولوشن‌ها و به علاوه، کمبود محتوای ۴K در کانال‌های تلویزیونی و حتی فیلم‌های قابل دانلود، تهیۀ یک مدل با رزولوشن ۱۰۸۰p به شما توصیه می‌شود اما در غیر این صورت، می‌توانید با دید آینده‌نگرانه، به دنبال خرید یک تلویزیون ۴K بروید.

بسیاری از محصولات ۴K جدید موجود در بازار، از HDR نیز پشتیبانی می‌کنند. با کمک HDR، شاهد کنتراست و رنگ بهتری خواهیم بود و میزان بهبود این تکنولوژی نسبت به حالت معمولی، بسیار محسوس‌تر از تفاوت ۴K و ۱۰۸۰p است. البته میزان این بهبود، بستگی به خود تلویزیون نیز دارد و این را نیز باید در نظر داشت که این تفاوت، وابسته به این است که محتوایی که تماشا می‌کنید، HDR باشد یا خیر.

همان طور که اشاره کردیم، هنوز فیلم‌ها و سایر محتوای ۴K زیادی در دسترس نیستند و اوضاع برای HDR بدتر نیز هست. سرویس‌های آنلاینی مانند نت‌فلیکس و آمازون، هر دو تکنولوژی را در اختیار بینندگان قرار می‌دهند اما در آن‌ها نیز، عناوین محدودی وجود دارند که ۴K و HDR باشند. ضمن اینکه هنوز حتی در امریکا هم هیچ شبکۀ تلویزیونی به واقع محتوای ۴K یا HDR ارائه نمی‌دهد.

نهایتاً باید گفت که در مورد HDR نیز مانند ۴K، باید به بودجه‌ و نگاه به آیندۀ خود توجه داشته باشید. پشتیبانی از HDR تفاوت زیادی در کیفیت تصویر ایجاد خواهد کرد اما برای اینکه محتوای HDR تبدیل به یک محتوای متداول و معمول شود، احتمالاً باید چند سالی صبر کنید.

کیفیت تصویر

مهم‌ترین ویژگی تلویزیون‌ها که تولیدکنندگان در مورد آن تبلیغ می‌کنند، کیفیت تصاویر هر تلویزیون است. اکثر خریداران نیز بیشتر همین فاکتور را برای خرید خود در نظر می‌گیرند.

اگر کیفیت تصویر، برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد، می‌توانید به سادگی با لیست کردن تلویزیون‌های برندهای مورد علاقۀ خود بر اساس سایز دلخواه و به ترتیب قیمت، ارزان‌ترین گزینۀ لیست را انتخاب کنید یا به کلی این بخش از مقاله را نادیده بگیرید.

در کل می‌توانیم نکات زیر را به عنوان اصول اصلی در مورد کیفیت تصویر تلویزیون‌های مختلف موجود در بازار در نظر داشته باشیم:

  •  تلویزیون‌های OLED از نظر کیفیت تصویر، بهترین گزینه‌ها هستند. البته این مدل‌ها هنوز خیلی گران هستند.
  • تقریباً تمام تلویزیون‌ها از تکنولوژی LED LCD استفاده می‌کنند که (علی‌رغم شباهت در استفاده از LED) بسیار با تکنولوژی OLED متفاوت است.
  • تلویزیون‌های LED LCD که از تکنولوژی «تاریکی موضعی» یا local dimming استفاده می‌کنند معمولاً از سایز مدل‌های LED LCD برتر هستند.
  • مدل‌های LED LCD از نوع full-array که در آن در تمام سطح پشتی پنل، LEDها قرار دارند معمولاً بهتر از مدل‌های edge-lit هستند که LEDهای آن فقط روی لبه‌های پنل کار گذاشته شده‌اند.
  • توانایی در تولید رنگ سیاه عمیق‌تر – که از آن معمولاً به کنتراست بالا تعبیر می‌شود – یکی از مهم‌ترین عناصر در تعیین کیفیت تصویر محصول است.
  • اشباع رنگ یا color saturation که مستقیماً تحت تأثیر سطح کنتراست قرار می‌گیرند، دومین موضوع مهم و پس از آن، دقت رنگ تلویزیون است.
  • در یک اتاق روشن، صفحات مات در مجموع نسبت به صفحات براق از نظر کاهش بازتاب نورها بهتر عمل می‌کنند. البته بهترین مدل‌های موجود با صفحه براق هم می‌توانند سطح رنگ مشکی خوب خود را حفظ کنند.
  • فاکتورهایی که اهمیت کمتری دارند شامل پهنۀ رنگی یا color gamut، پردازش ویدئو، حداکثر نور خروجی و رزولوشن دستگاه در حد ۴K یا ۱۰۸۰p بودن تصویر تلویزیون هستند.
  • بسیاری از افراد متوجه چیزی که متخصصان آن را «اثر سریال‌های آبکی» یا Soap Opera Effect می‌نامند و برای کاهش تار شدن تصویر در تلویزیون‌ها وجود دارد نمی‌شوند و شاید حتی ترجیح دهند این ویژگی در تلویزیونشان وجود نداشته باشد.
  • تنظیمات تصویری ضعیف روی یک تلویزیون خوب معمولاً بدتر از تنظیمات تصویری کالیبره شده روی یک تلویزیون ضعیف دیده می‌شود.

در مجموع، باید گفت که کیفیت تصویر خیلی پیچیده‌تر از قضاوت بر اساس تعداد پیکسل‌ها یا بررسی جدول مشخصات محصول است و بهترین راه برای فهمیدن کیفیت تصویر یک تلویزیون، مطالعۀ نقدها و بررسی‌ها در مورد آن محصول در سایت‌های تخصصی است. حتی اگر کسی در مورد خوب بودن یک تلویزیون نظر می‌دهد، بهتر است از او در مورد اینکه «چرا این محصول از نظر او خوب است؟» توضیح بخواهید.

مواردی فراتر از کیفیت تصویر

از طرفی، من شخصاً برای خرید تلویزیون هیچ یک از مواردی که در ادامه می‌آیند را در نظر نمی‌گیرم اما از طرف دیگر، این ویژگی‌ها معمولاً روی بهترین تلویزیون‌ها وجود دارند و البته باعث افزایش قیمت آن‌ها نیز می‌شوند پس شناسایی آن‌ها خالی از لطف نیست.

تلویزیون هوشمند

از آن‌جا که با اتصال دانگل‌های سادۀ HDMI یا یک باکس نه چندان گران‌قیمت به تلویزیون، می‌توانید از اکثر ویژگی‌های تلویزیون‌ها هوشمند مانند دسترسی به آمازون و نت‌فلیکس استفاده کنید، حضور اپلیکیشن‌ها به طور اختصاصی روی تلویزیون تا حدودی اضافی به نظر می‌رسد. بر این اساس ممکن است تهیۀ یک تلویزیون معمولی یا یک هوشمند ارزان‌قیمت مثل Roku TV شرکت TCL، عاقلانه‌تر باشد.

تلویزیون‌های خمیده

بحث‌های زیادی در مورد تلویزیون‌های خمیده که اتفاقاً از نظر قیمتی بسیار گران‌تر هم هستند وجود دارد اما به طور خلاصه می‌توان گفت که از نظر کیفیت، این محصولات برتری چندانی نسبت به مدل‌های معمولی ندارند و انتخاب آن‌ها تنها می‌تواند از نظر زیبایی و ظاهری قابل توجیه باشد. به نظر ما که ارزش صرف هزینۀ بالاتر را ندارند.

سه‌بعدی

مدتی روی وجود این خصوصیت روی تلویزیون‌ها تبلیغ بسیار زیادی می‌شد اما حالا دیگر با قدرت می‌توانیم بگوییم که «دوران کوتاه تلویزیون‌های سه‌بعدی به پایان رسیده است». سال گذشتۀ میلادی دو برند مهم در تولید تلویزیون یعنی سونی و ال‌جی به کلی پشتیبانی از فناوری سه‌بعدی را رها کردند. کاری که سامسونگ، ویزیو و بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز انجام داده‌اند.

کنترل از راه دور

اگر قصد استفاده از کنترل‌های همه‌منظوره یا کنترل ست‌تاپ‌باکس خود را ندارید، حواستان به کنترل موجود در جعبۀ تلویزیون خود نیز باشد. ما استفاده از کنترل‌های همه‌منظوره که بتوان با آن به دستگاه‌های مختلف (مثلاً کولر، در سیستم جدید سامسونگ) فرمان داد را ترجیح می‌دهیم. کنترل‌های فانتزی که از تاچ‌پد و فرمان‌های حرکتی پشتیبانی می‌کنند جالب هستند اما همیشه یک کنترل همه‌منظوره می‌تواند بهتر باشد و کنترل تلویزیون را برای همیشه به داخل کشوی اتاقتان تبعید کند.

اتصالات

تصمیم‌گیری در این زمینه با توجه به کاهش تعداد ورودی‌های مهم به تلویزیون تنها یک نوع ورودی یعنی HDMI بسیار آسان‌تر شده است. می‌توانید تنها به تعداد پورت‌های HDMI تلویزیون توجه کنید که به اندازۀ دستگاه‌هایی که شما می‌خواهید هم‌زمان به آن متصل کنید روی محصول موجود باشند یا اگر قصد خرج پول بیشتری دارید، یکی دو پورت بیش از مقدار نیاز نیز ضرری نخواهد داشت. ورودی USB یا شکاف کارت SD نیز برای نمایش عکس یا فیلم‌ها مناسب است. تنها در صورتی که دستگاه‌های قدیمی‌تر مانند یک کنسول بازی قدیمی بدون HDMI دارید، باید حواستان به پورت‌های آنالوگ نیز باشد.

می‌توان HDMI 2.0 یا ۲٫۰a به همراه HDCP 2.2 و رمزگشایی HEVC را ضرورت‌های مورد نیاز روی یک تلویزیون ۴K دانست اما باز هم می‌بینیم که همۀ این موارد تقریباً روی تمام تلویزیون‌های ۴K وجود دارند. ضمن اینکه در مورد خرید کابل‌های HDMI، می‌توانید به ارزان‌ترین آن‌ها نیز بسنده کنید.

باریک بودن

از آن‌جا که تلویزیون‌ها اساساً جزو اثاث منزل به حساب می‌آیند، تولیدکننده‌ها تلاش زیادی در باریک‌تر کردن و کوچک‌تر کردن حجم آن‌ها دارند. برای مثال می‌توان به تلویزیون OLED و فوق باریک W7 ال‌جی توجه کرد که به عنوان wallpaper TV از آن یاد می‌کنند. بسیاری از تلویزیون‌های امروزی، فریم‌های بسیار باریکی دارند که به نظر می‌رسد تام سطح دستگاه را تصویر تشکیل می‌دهد و وقتی به دیوار وصل می‌شوند یا از کنار به آن‌ها نگاه می‌کنیم، همان قاب کوچک نیز دیده نمی‌شود. البته متأسفانه تلویزیون‌های باریک از نوع LED-backlit LCD با بعضی مشکلات کوچک در مورد یکنواختی نور روبرو هستند.

پرسش‌های متداول

بهترین برند تلویزیون کدام است؟

نمی‌توان پاسخ مشخصی به این سؤال داد. در کل طرفداری از یک برند خاص در اکثر زمینه‌ها، به جز مسائل احساسی و تعصب، نتیجۀ فنی چندان مناسبی نخواهد داشت. بهترین راه برای انتخاب یک محصول مناسب، تست کردن آن محصول، به خصوص در صورت امکان در کنار سایر رقبای آن است. اکثر برندهای موجود در بازار کیفیت حداقلی لازم را دارند و هر کدام امتیازهایی مثل ویژگی‌های اختصاصی از نظر هوشمندی یا کنترل از راه دور یا به صرفه بودن از نظر قیمت را دارند. این موضوع در مورد محصولات تولید داخل نیز صدق می‌کند. بهتر است در این زمینه به ما اعتماد کرده و محصولات شرکت‌های مختلف را با توجه به بازۀ قیمتی مورد نظر، امتحان کنید.

بهترین تلویزیون برای بازی کردن یا تماشای مسابقات ورزشی کدام است؟

سؤال جالبی است اما ما معتقدیم بهترین تلویزیون برای تماشای همه چیز، که از نظر سطح کنتراست، رنگ و سایز ویژگی‌های استاندارد قوی باشد، برای بازی یا فوتبال دیدن هم مناسب است. مسائلی مثل motion resolution با توجه به اینکه اکثر تار شدن تصویر در صحنه‌های ورزشی از فرستنده ناشی می‌شود یا input lag که با استفاده از حالت‌های گیمینگ که روی بسیاری از تلویزیون‌های امروزی موجود است از بین می‌رود چندان موارد قابل اعتنایی در انتخاب تلویزیون به حساب نمی‌آیند.

این همه تنظیمات تصویری به چه دردی می‌خورند؟

اصولاً تنظیم تصویر روی بسیاری از تلویزیون‌ها اهمیت بالایی دارد اما می‌توان گفت انتخاب حالت‌های مختلف موجود روی تلویزیون‌ها مانند حالت «فیلم»، حالت «سینمایی»، «ورزشی» و مثل این‌ها معمولاً نتایج رضایت‌بخشی در وضعیت‌های مختلف به دنبال دارند. اگر هم این حالات شما را راضی نکند، باید بگوییم تنظیمات جزئی‌تر نیز می‌توانند تأثیر خوبی روی کیفیت تصویر داشته باشند که البته توضیح بیشتر در مورد این تنظیمات، نیاز به مقالۀ جداگانه‌ای خواهد داشت.

کدام لوازم جانبی را برای تلویزیون تهیه کنم؟

بار دیگر تأکید می‌کنیم که می‌توان گفت تمام کابل‌های HDMI، پاسخگوی نیاز شما هستند. تهیۀ یک کنترل همه‌منظوره نیز می‌تواند مناسب باشد. علاوه بر این‌ها، از نظر تجهیزات ویدئویی، اضافه کردن یک پخش‌کنندۀ خوب و از نظر بحث صوتی، اسپیکرهای قدرتمند و باکیفیت می‌توانند جزو موارد مهم در بهبود تجربه استفاده از یک تلویزیون باشند.

یک تلویزیون جدید چقدر عمر می‌کند؟

می‌توانیم به این سؤال خیلی کوتاه پاسخ دهیم که «خیلی زیاد»! قرار نیست تلویزیونی که تهیه می‌کنید، فقط برای یکی دو سال میهمان منزل شما باشد. یک تلویزیون خوب سال‌ها باید نیاز شما را برطرف کند که در اکثر موارد حداقل از نظر عملکرد دستگاه‌ها، همین اتفاق می‌افتد.

آیا می‌توان از تلویزیون به عنوان مانیتور استفاده کرد؟

بله می‌توان اما تجربۀ ما نشان می‌دهد که بعضی موارد مانند بحث تناسب سایز تلویزیون برای استفاده از فاصلۀ بسیار نزدیک را نیز باید در نظر گرفت.

چرا در این مقاله به تلویزیون‌های پلاسما اشاره‌ای نشده؟

زیرا آخرین مدل‌های پلاسما در سال ۲۰۱۴ تولید شده‌اند و دیگر چنین محصولاتی تولید نمی‌شوند. در واقع پلاسماها کاملاً از رده خارج شده‌اند.

واقعاً عناوینی مثل QLED، SUHD، Super UHD، Triluminos، Quantum Dots، UHD Alliance Premium Certified و مثل این‌ها به چه معناست؟

وقتی در اوایل مقاله در مورد نادیده گرفتن بسیاری از خصوصیات صحبت می‌کردیم، این عبارات جزو موارد اصلی برای بی‌اعتنایی بودند. زیاد آن‌ها را جدی نگیرید؛ البته شناخت منظور تولیدکننده‌ها از این عبارات هم می‌تواند موضوع یک مقالۀ جداگانه باشد.


دلایل سردرد در هواپیما و راه حل های ساده برای درمان آن

دلایل سردرد در هواپیما و راه حل های ساده برای درمان آن

سردرد هواپیما یکی از مسائلی هست که در پرواز با هواپیما احتمال دچار آن خواهید شد و این موضوع واقعی است. این نوع سردرد که ناشی از ارتفاع گرفت هواپیما است با نام «سردرد ارتفاع بالا» نیز شناخته می شود. اما مهم نیست که در چه ارتفاعی به آن می گویید سر درد، مهم این است که سر شما بر اثر ارتفاع درد می گیرد. در اینجا به بیان دلایل ایجاد سردرد در هواپیما و راه حل های ساده برای پیشگیری و درمان آن اشاره می‌کنیم.

persianpishraneh.com

دلایل سردرد در هواپیما چیست ؟

این نوع سردرد ناشی از تغییر ارتفاع باعث ایجاد درد شدید در سینوس ها، می شود. این درد ممکن است دارای شدت زیادی باشد و ممکن است ۳-۴ ساعت ادامه داشته باشد. هنگام فرود هواپیما «سردرد در ارتفاع بالا» رخ می دهد. این درد در عرض ۲۴ ساعت پس از صعود عود می کند و طی هشت ساعت پس از آن نیز از بین می رود. سردرد ناشی از ارتفاع حداقل دو مورد از ویژگی های زیر را شامل می شود:

۱.دو طرفه جلویی سر درد ایجاد می‌شود.

۲.فشار در سر ایجاد می‌شود و باعث سرفه و حالت تهوع می شود.(خوب نرمش دادن، از شدت درد می کاهد.)

علائم فوق به ندرت بیش از یک ساعت طول می کشد. این نوع درد همانند درد یک ضرب و شتم، موج انفجار، فشار دادن، و… توصیف شده است. در مورد علت این که چرا سردرد هواپیما رخ می دهد، محققان بر این باورند که ناشی از عدم تعادل بین فشار هوا در داخل کابین و کسانی است که در داخل کابین هواپیما قرار دارند، است.البته هنوز علت دقیق سردرد هواپیما مشخص نشده است، اما احتمالا به دلیل عوامل متعددی مانند شکل سینوس ها، سرعت هواپیما، فشار کابین و حتی حداکثر ارتفاع به وجود می آید.

روش های پیشگیری و درمان سردرد در هواپیما

میزان آب بدن خود را بالا نگه دارید

یکی از دلایلی که همه ی افراد را در هر حالتی می تواند دچار سردرد کند کمبود آب بدن است. در همه ی مسافرت های خود در نظر داشته باشید که بدن همیشه در حال از دست دادن میزان قابل توجهی آب هست و در حین مسافرت شما چیزی نمی خورید و در نتیجه بدن فقط آب از دست می دهد پس قبل و حین پرواز به میزان آب خود توجه داشته باشید و احساس تشنگی نداشته باشید.

جویدن آدامس

جویدن آدامس زمانی که فشار کابین در حال تغییر است به شما کمک می کند این تغییر فشار را کمتر حس کنید. زیرا باعث می شود فشار در سر شما سریعتر با فشار محیط هماهنگ شود و از سردردهای احتمالی جلوگیری نماید.

اجتناب از مصرف نوشیدنی های شیرین

مصرف نوشیدنی های شیرین در هواپیما می تواند باعث ایجاد سردرد شود. خوردن شیرینی جات می تواند عامل سردرد شما باشد.البته اگر فکر می کنید خوردن چای یا قهوه به جلوگیری از سردرد شما کمک می کند می تواند از آن ها نیز استفاده نمایید.

مصرف داروهای مسکن

یک یا دو ساعت قبل از پرواز یک داروی ضدالتهاب غیر ‏استروئیدی مثل ایبوپروفن مصرف کنید تا دچار سردرد ناشی از التهاب نشوید. استفاده از برخی اسپری ها، کرم بینی و… قبل از پرواز به سلامتی حین پرواز کمک کند. بهرحال یکی از روش های پیشگیری از سردرد خوردن قرص های مسکن می تواند باشد.

خوابیدن در طول پرواز

خوابیدن یکی دیگر از روش های پیشگیری از دچار شدن به سردرد در هواپیما است. در نظر داشته باشید که لوازم خوابیدن خود را در هواپیما در نظر بگیرید. مانند پوشیدن لباس راحت تر برای خواب سریع تر و همچنین استفاده از چشم بند و گوش گیر می تواند به خوابیدن بهتر شما کمک کند.

persianpishraneh.com

 

 

تاریخچۀ لورال : اخلاق مداری، تعهد، ابداع و مسئولیت های اجتماعی

تاریخچۀ لورال : اخلاق مداری، تعهد، ابداع و مسئولیت های اجتماعی

لورال (با تلفظ لوریال-L’Oréal) با نام های متفاوتی در کشور ما شناخته می شود. اورال، اورآل، لورال و لورئالبرخی از نام های این برند قدرتمند فرانسوی است. لورال یک شرکت آرایشی و بهداشتی است که در شهر پاریس فرانسه واقع شده است. لوازم آرایشی همچون رنگ مو، مراقبت از پوست، ضدآفتاب، آرایش صورت، شامپو و محصولات مراقبت از مو جزو تولیدات این شرکت بشمار می روند.لورال در زمینه ی ساخت عطر نیز فعالیت دارد. این شرکت فرانسوی پیشینه و اعتبار خود را مرهون قدمت ۱۰۰ ساله است.

www.persianpishraneh.com

لورال و قدمتی به استحکام ۱۰۰ سال

لورال (L’Oréal) بیشترین تولید لوازم آرایشی جهان را به خود اختصاص داده است. این شرکت همچنین بیشترین میزان گوهی ثبت اختراع در زمینه ی نانوتکنولوژی را در ایالات متحده دارد. لورال در بخش امراض پوست، مهندسی بافت و داروسازی نیز فعالیت دارد.

پایه های این شرکت در سال ۱۹۰۹ بنا نهاده شد. شیمی دان جوان فرانسوی اوژن شولر (Eugène Schueller) در این سال کار خود را با تولید چند نمونه رنگ مو شروع کرد. کارگاه کوچک شولر اکنون به یک شرکت چندملیتی بزرگ تبدیل شده است که در سال ۲۰۱۳ دارایی آن بیش از ۲۸ میلیارد یورو بوده است. در حال حاضر لورال بیش از ۵۰۰ علامت تجاری متفاوت و هزاران محصول آرایشی، بهداشتی و عطر را به سراسر جهان ارسال می کند.

در سال ۲۰۱۲ مالکیت سهام لورال با نسبت ۳۰٫۵ درصد خانواده بتانکور (Bettencourt family)، ۲۹٫۳ درصد شرکت نستله (Nestlé)، ۲۴٫۵ درصد سرمایه گذاران نهادی بین المللی، ۸٫۳ درصد سرمایه گذاران نهادی فرانسه، ۵ درصد سهامداران مختلف، ۱٫۷ درصد سهام خزانه و ۰٫۷ درصد کارمندان اعلام شد.

گسترش عرصه تجارت

لورال ۶ مؤسسه تحقیقاتی در فرانسه، آمریکا، ژاپن، چین و هند دارد. یک مؤسسه ی دیگر نیز در ایالت نیوجرسی در دست ساخت است. این شرکت جدای از لوازم آرایشی، عطر و دارویی در زمینه ی ساخت فیلم نیز فعالیت می کند. بخشی از سهام شرکت تولید فیلم پاراویژن (Paravision) متعلق به لوریال است.

لورال در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۰۶ شرکت لوازم آرایشی بادی شاپ (Body Shop) را به ارزش ۵۶۲ میلیون پوند خریداری کرد. لورال اکنون در صنعت داروسازی آرایشی رده ی سوم جهان و اول اروپا را به خود اختصاص داده است.

همکاری مشترک در لابراتوار Innéov SNC با شرکت نستله نیز جزو فعالیت های شرکت بشمار می رود.

منش کاری و اجتماعی

لورال از سال ۲۰۱۳ به بعد برای جلوگیری از پیامدهای ناخوشایند، محصولات خود را بر روی حیوانات آزمایش نکرده است. این شرکت پوست بازسازی شده انسان با عنوان «اپی‌سکین» (Episkin) را تولید و استفاده می کند. همکاری آنها با شرکت اورگانووو (Organovo) فعال در زمینه ی چاپ سه بعدی بافت های زیستی به ساخت این پوست منجر شده است. نتیجه ی این اقدام  جدای از حفظ حیوانات از خطرات احتمالی به نتیجه ی دقیق تر آزمایش ها نیز منجر می شود. پوست بازسازی شده بسیار به پوست انسان نزدیک است.

لورال در زمینه ی مسئولیت های اجتماعی همیشه صاحب قدم بوده و فعالیت های زیادی در این زمینه انجام می دهد. جایزه ی لورال -یونسکو (L’Oreal-UNESCO) در زمینه ی علوم به بانوان اهدا می شود. تمرکز این جایزه بر تشخیص زنان محقق و سهم آنها در پیشرفت علم است. به افراد برنده ۱۰۰ هزار دلار آمریکا اعطا می شود.

پروژه خیریه «ظاهر خوب…احساس بهتر» (Look Good… Feel better) حدود ۱۶ سال پیش با ابتکار لورال برای مبارزه ی زنان علیه سرطان برپا شد.

این شرکت در سال ۲۰۱۲ نیز جهت اجرای تعهدهای اجتماعی خود، ۳۷٫۱ درصد انتشار دی اکسید کربن، ۲۴ درصد مصرف آب و ۲۲ درصد ضایعات حمل و نقل را کاهش داد.

شعار و تحقق یک رؤیا

شعار کنونی شرکت «چون شما لایق آن هستید» است. این شعار توانسته تأثیر فراوانی بر میزان فروش شرکت داشته باشد. تأکید این شعار بر ارزش و حق تقدم مشتری است. مشتری است که انتخاب می کند لایق چه محصولی است. این شرکت با زیرکی هرچه تمام تر به جای اشاره به خصوصیات محصول به خصوصیات مشتریان محصول اشاره کرده است.

شعار لورال از «چون من لایق آن هستم» به «چون شما لایق آن هستید» و سپس به «چون ما لایق آن هستیم»در نوسان بوده است. این استراتژی مفهوم اشخاص و مشتریان شرکت را بیش از پیش با اهمیت جلوه داده است. جدای از بازاریابی و فروش بهتر بر مشتریان دائمی آن نیز تأثیر بسزایی گذاشته است.

لورال می خواهد برای همیشه در بالاترین سطح این صنعت قرار داشته باشد. ترکیبی از ساخت لوازم آرایشی، تبلیغات مؤثر، ابداعات جدید و مسئولیت های اجتماعی لورال را به یکی از بهترین ها در جهان تبدیل کرده است.

بیش از ۱۰۰ سال است که شرکت در حال پیشرفت است. بیشتر خانمها حدأقل یک بار از محصولات آن استفاده کرده اند. نمی توان منکر کیفیت فوق العاده ی این غول دنیای لوازم آرایشی و عطر شد. در نهایت شاید بتوان گفت چند خصوصیت بسیار به دوام ۱۰۰ ساله ی این شرکت منجر شده است:

  • تداوم در ارائه ی محصولات جدید و ابداع پی در پی در آزمایشگاه های شرکت
  • تعهد، اخلاق مداری و پایبندی به اصول حرفه ای در ادای مسئولیت های اجتماعی
  • کیفیت بسیار بالا و رقابت نفس گیر با سایر شرکت های فعال

اگر شما هم از محصولات این شرکت استفاده کرده اید تجربیات خود را از کیفیت آنها در بخش نظرات عنوان کنید.

www.persianpishraneh.com